پرتراکم ترین شبکه های راه آهن اروپا کدامند؟
پرتراکم ترین شبکه های راه آهن اروپا کدامند؟
یورواستات، نهاد آماری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ که در اروپا سال راه آهن نامیده شده، اخیرا آمارهایی را درباره خطوط ریلی قاره سبز منتشر کرده است. در ادامه به بررسی مختصر این گزارش میپردازیم.

پرتراکم ترین شبکه های راه آهن اروپا کدامند؟

پرتراکم ترین شبکه های راه آهن اروپا کدامند؟
پرتراکم ترین شبکه های راه آهن اروپا کدامند؟
2021 marks the European Year of Rail

اتحادیه اروپا بمنظور تشویق مردم به استفاده از قطار، ۲۰۲۱ را سال ریل نام‌گذاری نموده‌است و برنامه های تبلیغی متنوعی توسط سازمان ها و راه آهن های کشورهای عضو تهیه و برای مردم ارائه می شود.

یورواستات، نهاد آماری اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ که در اروپا سال راه آهن نامیده شده، اخیرا آمارهایی را درباره خطوط ریلی قاره سبز منتشر کرده است.

این آمار نشان میدهد که به طور کلی چگالی شبکه های در هم تنیده راه آهن در مناطق غربی و مرکزی اتحادیه اروپا بیشتر از بقیه نقاط این قاره است.

همچنین بر پایه آماریورواستات، در سال ۲۰۱۹ متراکم ترین شبکه های ریلی اتحادیه اروپا در دو پایتخت و مناطق اطراف آن مشاهده شد؛ نخست در برلین، پایتخت آلمان با ۶۹۸ کیلومتر ریل در هر هزار کیلومتر مربع و دوم پراگ، پایتخت جمهوری چک با ۴۹۱ کیلومتر در هر هزار کیلومتر مربع.

پس از این دو شهر، هامبورگ در شمال آلمان با ۳۹۵ و منطقه بوداپست، پایتخت مجارستان با ۳۹۰ و برمن آلمان با ۳۳۷ کیلومتر خط آهن در هر هزار کیلومتر مربع قرار گرفته اند.
نمایی از یک ایستگاه راه آهن در اروپا

بیشترین پوشش شبکه های ریلی عموما در مناطق پایتختی دیده میشود زیرا مناطقی نسبتا کوچک با تراکم جمعیتی بالا هستند. همچنین وجود بیشتر پایانه ها و ایستگاه های اصلی قطار در این مناطق نیز در تراکم خطوط ریلی آن نقش دارد.

یکی از عوامل تعیین‌کننده در توزیع منطقه ای زیرساخت های راه آهن، پیشرفت های خاص منطقه ای تاریخی، ویژگی های جغرافیایی مکان ها و همچنین حضور فعالیت‌های اقتصادی مانند صنایع سنگین یا زیرساخت های بندرگاهی است.

هامبورگ و برمن دو منطقه كوچكتر در آلمان هستند كه در آنجا شبکه گسترده ترابری ریلی در بندر و پایانه های دريايی، به تراكم زياد خطوط راه آهن انجامیده است.

شبکه‌ ریلی برای قطارهای باری نیز در چندین منطقه اروپا که صنایع ذغال سنگ و فولاد مهمی دارند، مانند منطقه زارلند در غرب آلمان با تراکم ۱۳۴ و اسلیسکی در جنوب لهستان با ۱۵۶ کیلومتر در هر هزار کیلومتر مربع نقش مهمی دارد.

  • منبع خبر : euronews