ورود ۵۰۰ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور
ورود ۵۰۰ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور
با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، طی مراسمی چهارمین مرحله ورود ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور شامل 500 دستگاه انواع ناوگان ریلی ساخت داخل و بازسازی شده به ارزش 2170 میلیارد تومان، برگزار شد.

ورود ۵۰۰ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور

ورود 500 دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور
ورود ۵۰۰ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور

با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن، طی مراسمی چهارمین مرحله ورود ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور شامل ۵۰۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی ساخت داخل و بازسازی شده به ارزش ۲۱۷۰ میلیارد تومان، برگزار شد.

روز چهارشنبه ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ و در سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» با حضور دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و دکتر صالحی مدیر‌عامل راه آهن، ۵۰۰ دستگاه ناوگان ریلی به ارزش ۲۱۷۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است که میزان ورود ناوگان به شبکه ریلی طی سال جاری در مقایسه با سال قبل از آن، ۴۳ درصد افزایش نشان می دهد.

در این مرحله مجموع ناوگان جدید ۵۰۰ دستگاه ناوگان است که این تعداد شامل ۴۵۳ واگن باری نو، ۶ دستگاه لکوموتیو نو، ۹ لکوموتیو بازسازی شده، ۱۰ واگن مسافری نو و ۲۲ واگن مسافری بازسازی شده است. این تعداد ناوگان صد در صد در شرکت های داخلی تولید شده است.

آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-مشهد از سال آینده

آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-مشهد از سال آینده
آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-مشهد از سال آینده

وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۵۰۰ دستگاه ناوگان به شبکه ریلی کشور اظهار کرد: امروز با وجود مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و فرسودگی‌های بازمانده از سال‌های گذشته، رکورد زنی ناوگان ریلی در جابجایی مسافر هم نشان دهنده عملکرد مثبت این حوزه و هم نشان دهنده تقاضای بالای مسافران در حمل و نقل ریلی است.

بذرپاش ضمن اشاره به ترافیک بالای سفرها در ایام نوروز اظهار کرد: باید سال آینده شاهد تامین میزان قابل توجهی از ناوگان مسافری و باری چه توسط تولید داخل چه واردات باشیم.

سال ۱۴۰۲ سال رکوردهای ریلی در حوزه جابجایی مسافر و بار

بذرپاش با بیان اینکه سال بعد را باید سال رکوردهای ریلی در حوزه مسافری و باری رقم بزنیم، افزود: قدمت صنعت حمل و نقل ریلی هم این ظرفیت را دارد چرا که شبکه خطوط ریلی نیز با همکاری شرکت های داخلی و شرکت های خارجی در حال توسعه است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همه شرکت‌های خصوصی و عمومی از طرف وزارت راه ‌شهرسازی برای واردات ناوگان و لکوموتیو مجوز دارند اظهار امیدواری کرد که همه بخش‌های خصوصی و دولتی کشور برای تولید، تامین و بازسازی واگن و لکوموتیو در این ناوگان در سال ۱۴۰۲ ، جهش معناداری  داشته باشند.

بذرپاش ادامه داد: سال آینده عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-مشهد از تهران و مشهد آغاز خواهد شد؛ این پروژه سال ها روی زمین مانده بود اما مذاکرات اجرای آن رو به اتمام است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید به سراغ نسل های بعدی حمل و نقل ریلی برویم، گفت مردم تا ۲ الی ۳ سال آینده خبر های بسیار بهتری از حمل و نقل ریلی خواهند شنید.

رشد ۴۳ درصدی توسعه ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۱

رشد ۴۳ درصدی توسعه ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۱
رشد ۴۳ درصدی توسعه ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل راه آهن در این مراسم گفت: با رسیدن به تولید یک هزار و ۶۶۰ دستگاه ناوگان، رشد ۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته در حمل و نقل ریلی را شاهد هستیم.

صالحی خاطر نشان کرد: رکورد قبلی جا به جایی ریلی مسافر مربوط به سال ۱۳۸۹ و با جا به جایی ۲۸ میلیون و ۸۱۰ هزار نفر مسافر در آن سال بود.

وی افزود: امروز علی رغم وجود ۲ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه لکوموتیو و ۳ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه تعمیرات بجای مانده از دولت قبل، در سال ۱۴۰۱ با عبور از جابجایی ۲۹ میلیون نفر مسافر رکورد جدیدی در تاریخ حمل و نقل ریلی ثبت شد.

صالحی از رشد ۴۲ درصدی جابجایی مسافر نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: در همین شرایط ۲۰ درصد کاهش تاخیرات قطارها را تجربه کردیم.

وی با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی در حوزه ناوگان حمل و نقل ریلی به ماده ۱۲ اشاره کرد و گفت: مزایایی که از قبل صرفه جویی انرژی در حمل و نقل ریلی می تواند مجددا در این حوزه استفاده شده و رونق حمل و نقل ریلی را به دنبال داشته باشد.

اینفوگرافیک عملکرد شرکت راه آهن در جابجایی مسافر طی ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱

اینفوگرافیک عملکرد شرکت راه آهن در جابجایی مسافر طی ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱
اینفوگرافیک عملکرد شرکت راه آهن در جابجایی مسافر طی ۱۰ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱