ورود ۴۱۳ ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور
ورود ۴۱۳ ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور
طی مراسمی، دومین مرحله ورود ناوگان نو و بازسازی شده در سال ۱۴۰۱ برگزار گردید و ۴۱۳ ناوگان جدید به ارزش ۱۰۲۷ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی کشور شد.

ورود ۴۱۳ ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور

ورود ۴۱۳ ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور
ورود ۴۱۳ ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور

طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن، دومین مرحله ورود ناوگان نو و بازسازی شده در سال ۱۴۰۱ برگزار و ۴۱۳ ناوگان جدید به ارزش ۱۰۲۷ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی کشور شد.

در این مراسم که یکشنبه، اول آبان ماه جاری در ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد و معاونان شرکت راه آهن، مدیران شرکت های تولیدکننده و سرمایه گذار تولید ناوگان ریلی نیز حضور داشتند، از ۴۰۷ دستگاه واگن باری به ارزش ۸۳۶ میلیارد تومان و ۷ دستگاه لکوموتیو به ارزش ۱۹۱ میلیارد تومان، جهت پیوستن به شبکه ریلی کشور، رونمایی شد.

واگن های باری تولید شده شامل انواع واگن های لبه بلند، لبه کوتاه، حمل بالاست و حمل غله ساخت شرکت های داخلی، با سرمایه گذاری شرکت های مختلف فعال در حوزه حمل ونقل ریلی بودند.

لکوموتیوهای نو و بازسازی شده نیز، به همت شرکت های داخلی، با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های حوزه حمل و نقل ریلی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران تولید و به چرخه حمل و نقل ریلی کشور افزوده شدند.

در این مراسم سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: در یک سال گذشته، تخصیص های به مراتب بهتری از سایر حوزه‌ها و حتی نسبت به مسکن در حوزه ریلی داشتیم. برای توسعه حمل ونقل ریلی کشور در سه ماهه دوم سال جاری، ۴۰۷ واگن بازی و شش لوکوموتیو به ناوگان ریلی اضافه شد که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، با ۱۲ شرکت سرمایه گذار و شش شرکت تولیدکننده، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: راه آهن سعی می کند به‌عنوان ستون خیمه حمل و نقل کشور، نقدینگی را به این صنعت بیاورد. برای آینده حمل ونقل ریلی، امکانهای مختلفی را پیگیری کردیم و گام های اصلاحی چند وجهی برداشته شده است.

به واسطه توسعه سفارش تولید افزایش یافته و از ظرفیت سازندگان داخلی استفاده شده است، در حوزه ساخت، بهسازی و ترانزیت نیز رشد داشتیم و همچنین در مهرماه امسال هفت قطار ترانزیتی از مبدا روسیه با عبور از داخل کشور تا بندر عباس حمل شدند و این برنامه ادامه دارد.

گفتنی است تعداد ناوگان تولید و بازسازی شده در سه ماه نخست سال ۳۱۹ دستگاه بود که با تولید و بازسازی ۴۱۳ ناوگان در سه ماه تیر، مرداد و شهریور و مراسم رونمایی به عمل آمده، تعداد تجمعی ناوگان تولید و بازسازی شده در نیمه نخست امسال به ۷۳۲ دستگاه ناوگان می رسد که در مقایسه با ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، این میزان رشد ۱۱۹ درصد را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

شایان توجه است در سال ۱۴۰۰ و طی ۳ مرحله، جمعا تعداد ۱۱۶۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل به ارزش ریالی ۲۷۲۶ میلیارد تومان به ظرفیت ناوگان کشور افزوده شد که عمده آمار تولید ناوگان ریلی افتتاح شده در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم بوده است.

ضمنا با تولید ۱۰۸۱ دستگاه انواع واگن باری در سال ۱۴۰۰، رکورد تولید واگن باری در کشور نیز شکسته شد.