هدفگذاری چین برای افتتاح ۳ هزار کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۲۰۲۳
هدفگذاری چین برای افتتاح ۳ هزار کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۲۰۲۳
رسانه های چینی گزارش می دهند که بیش از 3000 کیلومتر خط راه آهن جدید در چین در سال جاری به بهره برداری می رسد که شامل 2500 کیلومتر راه آهن سریع السیر می شود.

هدفگذاری چین برای افتتاح ۳ هزار کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۲۰۲۳

هدفگذاری چین برای افتتاح 3 هزار کیلومتر خط ریلی جدید در سال 2023
هدفگذاری چین برای افتتاح ۳ هزار کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۲۰۲۳

طبق گزارش های رسانه های چین، بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر خط راه آهن جدید در سال جاری (۲۰۲۳) در این کشور به بهره برداری خواهد رسید که از این مقدار، ۲۵۰۰ کیلومتر آن از نوع راه آهن سریع السیر خواهد بود.

ساخت خطوط ریلی و راه آهن های جدید در چین از جمله راه آهن سیچوان-ژیزانگ و در مجموع ۱۰۲ پروژه راه آهن است که در طرح کلی چهاردهمین برنامه پنج ساله (۲۵-۲۰۲۱) برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی و چشم انداز ۲۰۳۵ چین برنامه ریزی شده است.

بر اساس بیانیه ای که راه آهن چین به گلوبال تایمز ارسال کرده، هدف مالی راه آهن چین برای سال ۲۰۲۳ دستیابی به ۸۱۷٫۵ میلیارد یوان معادل ۱۱۲ میلیارد یورو درآمد کسب و کار است که ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش خوهاد داشت و درآمد کلی را به سطح سال ۲۰۱۹ باز می گرداند.

روزنامه انگلیسی زبان چینی وابسته به دولت گزارش می دهد: گروه راه آهن دولتی چین این هفته یک جلسه کاری صنعتی سالانه برگزار کرد و اهداف سال ۲۰۲۳ را تعیین کرد و عملیات در سال ۲۰۲۲ را بررسی نمود.

هدفگذاری چین برای حمل ریلی بار و مسافر در سال ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۲، در مجموع ۱٫۶۱ میلیارد سفر ریلی مسافری در چین انجام شد و راه آهن چین انتظار دارد در سال ۲۰۲۳، ۲٫۶۹ میلیارد مسافر را جا به جا کند که ۶۷٫۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش خواهد داشت.

همچنین برای حمل و نقل ریلی بار، حمل ۳٫۹۷ میلیارد تن کالا هدفگذاری شده است که ۱٫۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

چین از هدف ساخت و ساز ۲۰۲۲ فراتر رفت

در سال ۲۰۲۲، راه آهن چین ۷۱۰٫۹ میلیارد یوان معادل ۹۷٫۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری در راه آهن را تکمیل کرده و ۴۱۰۰ کیلومتر خط راه آهن جدید، از جمله ۲۰۸۲ کیلومتر راه آهن سریع السیر را به بهره برداری رسانده است.

به این ترتیب طول کل راه آهن در چین تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۵۵۰۰۰ کیلومتر رسیده است که شامل ۴۲۰۰۰ کیلومتر خطوط پرسرعت می شود.

تقریبا در همان زمان سال گذشته، راه آهن ملی چین اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۲، ۳۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید بسازد که از این تعداد ۱۴۰۰ کیلومتر راه آهن سریع السیر ساخته شده است، این آمار به این معنی است که با ساخت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی بیشتر از برنامه مصوب خود، در واقع از اهداف ساخت و ساز برای سال ۲۰۲۲ فراتر رفته است.

مشارکت چین در ساخت خطوط ریلی جدید در اروپا

چین علاوه بر ساخت خطوط ریلی جدید در داخل مرزهای خود، در حال ساخت خطوط راه آهن سریع السیر در کشورهای دیگر مانند اولین راه آهن سریع السیر اندونزی بین جاکارتا و باندونگ است.

اولین راه آهن سریع السیر اندونزی
اولین راه آهن سریع السیر اندونزی

این پروژه با شروع ساخت و ساز در سال ۲۰۱۶، قرار است پس از شروع آزمایشی که در نوامبر سال گذشته اتفاق افتاد، در سال جاری به بهره برداری برسد.

همچنین در پایان سال ۲۰۲۱، یک خط راه آهن بین چین و کشور همسایه لائوس به بهره برداری رسید.

چین همچنین در ساخت راه آهن بلگراد-بوداپست در اروپا مشارکت دارد که صربستان و مجارستان را به هم متصل می کند.

  • نویسنده : تیم نویسندگان پورتال حمل و نقل ریلی