مقایسه مترو تهران و استانبول از نظر امکانات
مقایسه مترو تهران و استانبول از نظر امکانات
شهر استانبول مقصدی نیست که مسافران تنها یک بار به آن سفر کنند. به همین خاطر برای تجربه ارزان ترین تور استانبول استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش هزینه های سفر و همچنین آشنایی بیشتر شما با خود شهر استانبول توصیه می شود.

مقایسه مترو تهران و استانبول از نظر امکانات

شهر استانبول مقصدی نیست که مسافران تنها یک بار به آن سفر کنند. به همین خاطر برای تجربه ارزان ترین تور استانبول استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای کاهش هزینه های سفر و همچنین آشنایی بیشتر شما با خود شهر استانبول توصیه می شود.

 تور استانبول ۷ روزه از پرطرفدارترین سفرهای ما ایرانیان است. در ادامه به مقایسه مترو تهران و استانبول از نظر امکانات پرداختیم تا در هنگام سفر به این شهر زیبا، شناخت بیشتری نسبت به آن داشته باشید.

مقایسه مترو تهران و استانبول از نظر امکانات
مقایسه مترو تهران و استانبول از نظر امکانات

معرفی خطوط مترو استانبول

تلاش های زیادی برای ساخت مترو استانبول انجام شده است که پیشینه ای صد ساله دارد. برای مقایسه مترو تهران و استانبول باید بگوییم که این مترو ۶ خط دارد که در مجموع دارای ۸۲ ایستگاه است.

M1 قدیمی ترین خط در متروی استانبول است و سال ساخت آن به اوایل ۱۹۸۹ میلادی بر می‌گردد. درحال حاضر مترو استانبول دارای ۶ لاین مشغول به فعالیت بوده و ۲ لاین دیگر نیز در دست ساخت است. مجموع تمامی ایستگاه های فعال آن ۸۹ مورد است که پس از تکمیل ۴ خط دیگر ، در مجموع ۴۹ ایستگاه فعال به سیستم حمل و نقل شهری استانبول افزوده خواهد شد.

مجموع طول این این ۶ خط فعال، ۱۳۳ کیلومتر است. تعداد کل قطار های موجود در استانبول ۴۵۳ دستگاه است. بیشتر این لاین ها در زیر زمین قرار گرفته است و برای رسیدن به خود قطار شهری باید پله های ایستگاه ها را به سمت پایین طی کنید.

در مقایسه مترو تهران و استانبول باید به این نکته اشاره کنیم که عنوان لوگوی قطار شهری همانند تهران با علامت M و به همراه نام آن ایستگاه در پایین تابلو آورده شده است. بیشتر ایستگاه های شهر استانبول در پیاده رو ها قرار دارند، به همین خاطر دسترسی به آن ها کار دشواری نیست.

 همچنین شهرداری استانبول تصمیم گرفته است با ساخت خروجی هایی در مراکز خرید و بازار ها، حمل و نقل مسافران را بیش از پیش آسان کند.

ساعت کار مترو استانبول

همانند تهران، در ۷ روز هفته می توان از مترو استانبول استفاده کرد. ساعت کاری مترو استانبول از ۶ صبح تا ۱۲ بامداد است. گاهی نیز ممکن است تا ساعت ۱ بامداد امکان استفاده از مترو وجود داشته باشد. در نتیجه در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید، امکان گشت و گذار در شهر وجود دارد.

در مقایسه مترو تهران و استانبول باید گفته شود که از ساعت ۱۲ونیم بامداد تا ۵ ونیم صبح، هر ۲۰ دقیقه یک قطار در تمامی خطوط موجود است. هزینه حمل و نقل در شب دو برابر هزینه استفاده در روز است.

اگر با تور استانبول ۷ روزه سفر کردید بهتر است بدانید که در روزهای تعطیل مذهبی و ملی ترکیه، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است. این مساله شامل حال حمل و نقل در شب نیز می شود.

نقشه خطوط مترو استانبول
نقشه خطوط مترو استانبول

قیمت حمل و نقل با مترو استانبول

قیمت بلیط های مترو بسته به نوعی که انتخاب می کنید، متفاوت است. فرقی نمی کند مقیم استانبول باشید یا مسافر، در هر حال خرید کارت مترو به نفع شماست. برای خرید کارت مترو می توانید به ایستگاه فروش بلیت در فرودگاه ها، سفارتخانه ها، باجه های بلیت فروشی داخل ایستگاه ها، برخی از سوپر مارکت ها و همچنین برخی از سایت ها مراجعه کنید.

  • قیمت کارت مترو تک سفره: ۱٫۰۵ دلار یا ۵ لیر است.
  • قیمت شارژ کارت مترو: ۵، ۱۰ و ۲۰ لیر مقدار متداول شارژ کارتهای مترو استانبول است. اما این کارت ها قابل شارژ تا ۵۰ لیر نیز هستند.

معرفی خطوط مترو تهران

مترو تهران در ۷ لاین اصلی در حال فعالیت است. ۵ لاین ۲، ۳، ۴، ۶، ۷، درون شهری محسوب می شود و خط ۵ آن(میان تهران و کرج و هشتگرد) نسبتا برون شهری است. خط ۱ نیز به صورت دو بخشی فعالیت می کند. یک بخش آن درون شهری و بخش دوم آن(فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و سپس شهر جدید پرند) برون شهری است.

طبق برنامه توسعه قرار است تا مترو تهران به ۱۱ خط افزایش یابد. طول تمامی خطوط مترو بهره برداری شده در تهران برابر ۲۵۳ کیلومتر است. در ۱۴۵ ایستگاه، ۲۱۷ قطار به صورت روزانه با میانگین بیش از ۲ و نیم میلیون مسافر را جابجا می کنند. همچنین برای مقایسه مترو تهران و استانبول باید اشاره کنیم که مترو تهران به رکورد جابه‌جایی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار مسافر در طول یک روز نیز دست یافته ‌است.

ساعت کار مترو تهران

مترو تهران نیز همانند مترو استانبول در ۷ روز هفته به فعالیت خود ادامه می دهد. ساعت کار مترو تهران در تمامی خطوط در روزهای عادی از ساعت ۵ و نیم تا ۲۲ بامداد و در روز جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۶  تا ۲۲ بامداد میباشد.

قیمت حمل و نقل با مترو تهران

  • بلیط تک‌سفره درون‌شهری: این بلیط ها در تمام خطوط مترو تهران (به غیر از خط ۵ و خط ۱) مورد استفاده قرار می‌گیرد. هزینه بلیط تک سفره ۲۵۰۰ تومان است.
  • بلیط تک‌سفره حومه: این بلیط برای خط ۵ مترو است و هزینه آن ۳۰۰۰ تومان است.
  • کارت‌های مبلغ‌دار: هزینه خرید این کارت‌ ۵۰۰۰ تومان است و می‌توان آن را از باجه‌های فروش بلیط اعتباری و دستگاه‌های شارژ الکترونیک موجود در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس شارژ کرد.

مقایسه کلی مترو تهران و استانبول

مترو تهران با ۸۹ ایستگاه فعال، از بهترین مترو های خاورمیانه است که جز ۳۰ مترو برتر جهان نیز محسوب می شود. مترو استانبول هم از برترین متروهای خاورمیانه بوده که به دلیل توریستی بودن این شهر رونق زیادی دارد. در مقایسه مترو تهران و استانبول باید به این نکته اشاره کرد که عمر مترو تهران ۱۵ سال است، در حالی که مترو استانبول قدمتی ۱۰۰ ساله دارد.

اگر به مجموع خطوط مترو در ترکیه توجه کنیم، مشاهده می کنیم که طول خطوط مترو دو شهر استانبول و آنکارا، سر جمع بیشتر از یک‌ سوم طول  تمامی خطوط مترو تهران می‌ شود. این در حالی است که مترو تهران کاملا بومی ساخته شده است.

  • منبع خبر : /آگهی/