معرفی پروژه خط ۳ مترو شیراز

توسعه غربی خط ۱ مترو شیراز (خط ۳) به طول حدود ۱۱/۷ کیلومتر در ۷ ایستگاه از چهارراه میرزای شیرازی پل معالی آباد آغاز و از طریق بزرگراه دکتر حسابی به شهرک های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال گلستان زیرگذر شهرک گلستان و ایستگاه راه آهن شیراز می رسد.
با تلفیق خط ۳ با خط ۱، مسیری حدود ۳۵ کیلومتری ایجاد می شود که شیراز را از شرق به غرب متصل می سازد.
تونل خط ۳ شیراز با استفاده از روش حفاری مکانیزه TBM که در مقایسه با روش های سنتی از سرعت و ایمنی بالاتری برخوردار است از سال ۱۴۰۲ توسط شرکت مهندسی و ساختمان شمس عمران در حال اجرا می باشد.
با توجه به ضرورت اجرای همگام تونل و ایستگاه های مترو مطابق با برنامه زمان بندی جامع این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۲ و بلافاصله پس از تحویل زمین ایستگاه ها نسبت به تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی اقدام نموده است.
در این بخش از پروژه شرکت شمس عمران با به کارگیری نیروهای متخصص تامین ماشین آلات مورد نیاز و با تکیه بر توان فنی و تجربیات پیشین خود موفق به تکمیل بموقع خاکبرداری و اجرای سازه ایستگاه ها برای عبور دستگاه TBM گردیده است تا اضافه بر صرفه جویی گسترده در هزینه ها امکان ساخت همزمان تونل و ایستگاه ها و در نتیجه تسریع در بهره برداری از خط را فراهم سازد.
از جمله دستاوردهای اجرایی شاخص پروژه، می توان به اجرای ایستگاه میلاد با عرض دهانه ۲۸ متری به روش نوین زیرزمینی شمع و ریب اشاره نمود این ایستگاه در زمره معدود ایستگاه های زیرزمینی کشور با چنین عرض دهانه طویل و باشکوهی قرار دارد که نشان از هنر مهندسی و جسارت اجرایی این شرکت دارد.
| روش اجرای تونل | روش مکانیزه با دستگاه TBM |
| طول مسیر | ۱۰۱۸۲ متر طول |
| طول حفاری مکانیزه | ۹۶۱۸ متر طول |
| قطر تونل | ۹,۳۶ متر |
| قطر تمام شده تونل | ۸٫۴۳ متر |
| میانگین عمق تونل | ۱۹٫۵ متر |
| قطعات بتنی پیش ساخته | ۴۴۸۸۴ قطعه |
| روش اجرای ایستگاه ها | ۴ ایستگاه کند و پوش – ۲ ایستگاه زیرزمینی |
| میانگین طول ایستگاه ها | ۱۲۰ متر |
| عمق ایستگاه ها | ۱۷ تا ۳۰ متر |
دیدگاهتان را بنویسید