معرفی جاذبه های تاریخی کرمان
معرفی جاذبه های تاریخی کرمان
کرمان یکی از شهرهای بزرگ کشورمان است که به لطف وجود مکان‌های تاریخی بی‌نظیر و همچنین مهمان‌نوازی مردم خونگرم آن، همواره به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران شناخته می‌شود. اگر شما هم قصد سفر به این شهر را دارید، این مطلب را از دست ندهید، چراکه قرار است شما را با بهترین جاذبه‌های تاریخی کرمان آشنا کرده و چند مورد از هتل های کرمان را برای اقامتتان به شما معرفی کنیم.

معرفی جاذبه های تاریخی کرمان

کرمان یکی از شهرهای بزرگ کشورمان است که به لطف وجود مکان‌های تاریخی بی‌نظیر و همچنین مهمان‌نوازی مردم خونگرم آن، همواره به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران شناخته می‌شود. اگر شما هم قصد سفر به این شهر را دارید، این مطلب را از دست ندهید، چراکه قرار است شما را با بهترین جاذبه‌های تاریخی کرمان آشنا کرده و چند مورد از هتل های کرمان را برای اقامتتان به شما معرفی کنیم.

معرفی جاذبه های تاریخی کرمان
معرفی جاذبه های تاریخی کرمان

محبوب‌ترین مکان های تاریخی کرمان

کرمان شهری تاریخی و اصیل بوده و در منطقه کویری و خشک کشور واقع شده است. این استان چیزی حدود هفت هزار جاذبه گردشگری دارد که همگی آن‌ها نشانی از تاریخ غنی و پرآوازه کرمان هستند. بدون شک برای بازدید از تمام این جاذبه‌ها، باید ماه‌ها وقت بگذارید. ازهمین‌رو ما در اینجا بهترین مکان‌های تاریخی این شهر را برای شما گلچین کرده‌ایم.

ارگ بم

ارگ بم به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی در دنیا شناخته می‌شود. احتمالاً می‌دانید که این بنا در سال ۱۳۸۲ و در جریان زلزله بم، به‌شدت آسیب دید. بعد از این ماجرای تلخ، یونسکو نام این مکان را در لیست میراث جهانی در خطر ثبت کرد.

در چند سال گذشته، سازمان میراث فرهنگی کشور تمام تلاش خود را برای بازسازی و مرمت این بنا به‌کار برده است؛ به‌طوری‌که در حال حاضر ارگ زیبای بم تا حد زیادی مرمت شده و همچنان می‌تواند توجه عاشقان تاریخ و فرهنگ را به خود جلب کند.

گنبد مشتاقیه یا سه گنبدان

یکی دیگر از مکان های تاریخی بی نظیر کرمان، گنبد مشتاقیه است. این بنای تاریخی در زمان قاجار ساخته شد و به نام سه گنبدان یا آرامگاه مشتاقیه هم شناخته می‌شود. گنبد مشتاقیه مجموعه‌ای از سه گنبد است که زیر هرکدام از آن‌ها، آرامگاه یکی از شخصیت‌های برجسته ایرانی قرار دارد.

از بین این سه گنبد، یکی از آن‌ها ارتفاع کمتری داشته و ظاهری آجری و ساده دارد، اما دو گنبد دیگر با کاشی‌کاری‌ها و تزیینات خوش رنگ و لعاب طراحی شده‌اند. شما می‌توانید هنرهای اصیل ایرانی مثل گچ‌بری‌های جذاب، کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و نقاشی‌های معرکه‌ای را در این اثر تاریخی مشاهده کنید و یک‌بار دیگر ایمان بیاورید که “هنر نزد ایرانیان است و بس!”

مجموعه گنجعلی خان

این مجموعه تاریخی در بافت قدیمی کرمان قرار دارد و قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد. این مجموعه در زمان حکومت شاه عباس صفوی، توسط شخصی به نام گنجعلی خان که حاکم وقت کرمان بود ساخته شد. او این مجموعه را به سبک معماری اصفهانی طراحی کرد. به همین دلیل می‌توانید نقش و نگارهایی از معماری سنتی ایران را در آن ببینید.

مجموعه گنجعلی خان کرمان شامل بخش‌های مختلفی مثل مسجد، ضراب‌خانه، میدان اصلی، بازار، آب انبار، حمام، کاروان سرا و مدرسه است. این مجموعه در سال ۱۳۴۷، با شماره ۸۲۹، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

گنبد جبلیه

این گنبد یک بنای سنگی است که هم‌اکنون به‌عنوان موزه سنگ کرمان شناخته می‌شود. نظریه‌های مختلفی درمورد تاریخچه و قدمت این گنبد وجود دارد. برخی از تاریخ شناسان قدمت این بنا را به دوران قبل از ورود اسلام به ایران نسبت می‌دهند و عقیده دارند که این گنبد در واقع یک آتشکده زرتشی بوده است. برخی دیگر هم قدمت آن را مربوط به دوران سلجوقیان می‌دانند که با در نظر گرفتن شواهد موجود، می‌توان گفت این نظریه چندان هم قابل استناد نیست.

ساختمان این گنبد هشت ضلعی طراحی شده است و استحکام عجیبی دارد؛ به‌طوری‌که با گذشت سالیان سال، هنوز هم پابرجاست.

حمام وکیل

حمام وکیل کرمان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای تاریخی کشور است. این بنا به سبک معماری زندیه و قاجاریه ساخته شده است و جلوه زیبای آن می‌تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند. این حمام از دو بخش رختکن و گرمخانه تشکیل شده است. در داخل آن ستون‌های سنگی پر نقش و نگاری دیده می‌شود که هنر معماران زمان قاجار را به تصویر می‌کشند.

اگر به سقف این حمام نگاه کنید، نورگیرهای زیبایی می‏بینید که هم برای تأمین نور حمام کاربرد دارند و هم باعث جذابیت بیشتر این بنا می‌شوند. در حال حاضر از حمام وکیل به‌عنوان یک چایخانه سنتی استفاده می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند در این بنای تاریخی، با یک تیر چند نشان بزنند.

یخدان مویدی

آخرین مکان تاریخی کرمان که در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم، یخدان مویدی معروف است. این یخدان به‌عنوان بزرگ‌ترین یخچال خشتی جهان شناخته می‌شود و قدمت آن به اواخر دوران صفوی برمی‌گردد. یخدان‌ها سازه‌هایی مدور هستند که حالتی گنبدی‌مانند دارند و آب آن‌ها از قنات‌ها تأمین می‌شود. در گذشته از چنین سازه‌هایی برای نگه‌داری یخ استفاده می‌کردند.

هتل های خوب کرمان

برای سفر به هر شهری شما باید از قبل یک اقامتگاه خوب رزرو کرده باشید. در غیر این صورت ممکن است ظرفیت هتل های باکیفیت آن شهر تمام شده باشد و نتوانید در جای مناسبی اتاق رزرو کنید. برای جلوگیری از چنین مشکلی، باید قبل از سفر خود، با بهترین و باکیفیت‌ترین هتل های کرمان آشنا باشید. لیست این هتل ها شامل موارد زیر است:

  • هتل پنج ستاره پارس
  • هتل چهار ستاره جهانگردی
  • هتل سه ستاره هزار
  • هتل سه ستاره پویا
  • هتل سه ستاره گواشیر
  • هتل دو ستاره آسمان
  • هتل دو ستاره اخوان
  • هتل دو ستاره امین

این هتل ها دارای امکانات کافی و کیفیت بالایی هستند و تاکنون توانسته‌اند رضایت مهمانان خود را جلب کنند. قیمت آن‌ها هم به ترتیب از بالا به پایین کمتر می‌شود و شما می‌توانید مطابق با بودجه خود، در هرکدام اتاق رزرو کنید.

سفری تاریخی به کرمان با فلای تودی

در این مطلب سعی کردیم برخی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی کرمان را به شما عزیزان معرفی کنیم. همچنین در خصوص بهترین هتل های کرمان با شما صحبت کردیم تا با خیال راحت، از قبل برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید.

شما می‌توانید برای خرید بلیط هواپیما یا قطار کرمان و رزرو اتاق در یکی از هتل های این شهر، از سایت «فلای تودی» کمک بگیرید. این سایت به لیست کاملی از هتل ها، ایرلاین‌ها و خطوط راه‌آهن دسترسی دارد. ازهمین‌رو شما می‌توانید مقدمات سفر خود به هرکدام از شهرهای داخلی یا خارجی را با کمک امکانات فلای تودی فراهم کنید.


پورتال حمل و نقل ریلی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

  • منبع خبر : /آگهی/