قطار هیدروژنی آلستوم با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر رکود زد
قطار هیدروژنی آلستوم با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر رکود زد
شرکت فرانسوی آلستوم روز پنجشنبه با قطار هیدروژنی Coradia iLint خود به رکورد جهانی جدیدی دست یافت و مسافتی بالغ بر 1175 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کرد. این تلاش در ایالت نیدرزاکسن آلمان انجام شد.

قطار هیدروژنی آلستوم با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر رکود زد

قطار هیدروژنی آلستوم با طی مسافت بیش از هزار کیلومتر رکود زد
قطار هیدروژنی آلستوم با طی مسافت بیش از هزار کیلومتر رکود زد

آلستوم روز پنجشنبه با قطار هیدروژنی Coradia iLint خود به رکورد جهانی جدیدی دست یافت و مسافتی بالغ بر ۱۱۷۵ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کرد. این تلاش در ایالت نیدرزاکسن آلمان انجام شد.

قطار هیدروژنی Coradia iLint که در سال ۲۰۱۶ ارائه شد، اولین قطار در نوع خود بود و بیش از ۲۰۰۰۰۰ کیلومتر را بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ به عنوان بخشی از دوره های آزمایشی مختلف و خدمات منظم طی کرده است.

🎥 قطار هیدروژنی آلستوم


این قطار در مسیرهای ریلی هلند، فرانسه، لهستان، سوئد، آلمان و اتریش آزمایش شده است. همچنین در دو کشور خدمات منظمی را در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ برای مسافران ارائه داده است.

مجموعه ی این آزمایش ها و اقدامات باعث شد؛ این قطار در ماه اوت، اولین سفر ۱۰۰درصد هیدروژنی خود را از شهر شمالی برمرفورده ایالت نیدرزاکسن، آغاز کرده و این رکورد جهانی را به ثبت برساند. این سفر سبز در شهر مونیخ، در جنوب کشور آلمان به پایان رسیده است.

قطار هیدروژنی Coradia iLint دارای برد ادعایی در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است، اما شرکت فرانوسی آلستوم به دنبال این بود که شاید فراتر از این رکورد هم پیش برود. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که به دنبال ثبت رکورد جدیدیست که تاکنون کسی موفق به ثیت آن نشده است.

قطار هیدروژنی

قطار هیدروژنی آلستوم
قطار هیدروژنی آلستوم

این قطارها در فرانسه و توسط شرکت «آلستوم» طراحی و ساخته و در آلمان مونتاژ شده اند و مقامات آلمان امیدوارند با اجرای این پروژه، سالانه ۸ تن دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

در سیستم این قطارها که بیشتر شبیه یک موتور احتراق داخلی است، از سلول های سوختی خاصی استفاده میشود که هیدروژن و اکسیژن موجود در هوا را به الکتریسیته تبدیل می کند و تنها ماده زائد در این فرایند گرما و بخار آب است.

امروزه در آلمان قطارها یا با نیروی الکتریسیته و یا سوخت دیزل کار می کنند و فعالیت آزمایشی قطارهای هیدروژنی از سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز شده است؛ از این قطارها نیز تاکنون عمدتا برای طی مسافت های کوتاه و در کنار قطارهای دیزلی استفاده می کردند.

  • نویسنده : تیم نویسندگان
  • منبع خبر : حمل و نقل ریلی