ضرورت افزایش سهم حمل و نقل کشور/لزوم توجه به نیروی انسانی برای ایجاد تحول در راه آهن
ضرورت افزایش سهم حمل و نقل کشور/لزوم توجه به نیروی انسانی برای ایجاد تحول در راه آهن
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نیروی انسانی را یک مولفه تعیین کننده در ایجاد تحول در حمل و نقل ریلی کشور دانست.

ضرورت افزایش سهم حمل و نقل کشور/لزوم توجه به نیروی انسانی برای ایجاد تحول در راه آهن

ضرورت افزایش سهم حمل و نقل کشور/لزوم توجه به نیروی انسانی برای ایجاد تحول در راه آهن
ضرورت افزایش سهم حمل و نقل کشور/لزوم توجه به نیروی انسانی برای ایجاد تحول در راه آهن

وزیر راه و شهرسازی نیروی انسانی را یک مولفه تعیین کننده در ایجاد تحول در حمل و نقل ریلی کشور دانست.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشکر از سعید رسولی، مدیرعامل پیشین این شرکت که موفق شده است راه آهن را از یک شرکت زیان ده به یک شرکت سودده تبدیل کند، گفت:

حمل‌ونقل در هر کشور مهمترین مولفه توسعه است و در بسیاری از کشورها سهم بسیار بالایی از تولید ناخالص داخلی دارد. اگر حمل و نقل مناسب وجود نداشته باشد، صادرات، واردات و جا به جایی انجام نمیشود، بنابراین حمل ونقل بنیاد تحرک اقتصادی یک کشور است و اهمیت آن قابل چشم‌پوشی نیست.

افزایش سهم از بازار منطقه و جهان

وی ادامه داد: این صنعت به ویژه در کشور ما که از منظر ژئوپولتیک و جغرافیای طبیعی در منطقه‌ای منحصر به فرد قرار گرفته است، اهمیت دوچندان دارد. اتصال ایران به کشورهای مختلف همسایه و کریدورهای که ارتباط با کشورهای دور دست را میسر میکنند، تاکنون انجام شده اما کافی نیست. میتوان گفت که ما از منظر سهم از بازار حمل بار و مسافر در ابتدای راه هستیم و باید اقدامات جهشی که سهم را از بازار منطقه و جهان افزایش میدهد، انجام دهیم.

قاسمی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی به عنوان روشی ارزان، ایمن و حجیم برای حمل کالا و مسافر به شمار می رود، گفت: در بسیاری از کشورها سهم مسافر ریلی از کل مسافر از ۵۰ درصد هم عبور کرده است. در ایران نیز باید نگاه جدیدی به حمل و نقل و حمل و نقل ریلی داشته باشیم تا بتوانیم از مزیت های این روش بهره مند شویم.

درست است که مشکلات تحریمی و بین المللی در کشور وجود دارد، اما من به عنوان کسی که در سخت ترین دوره تحریم مسئولیت بخشی از فناورترین صنعت را بر عهده داشتم، میدانم که در همین شرایط میتوان کارهایی انجام داد که غیرممکن به نظر میرسد.

توجه به نیروی انسانی

وی افزود: مهمترین مولفه دستیابی به دانش، کارآمدی و توسعه نیروی انسانی است. در کشور ما نخبه ها و نیروهای مستعد و شرکت های دانش بنیان مستعدی حضور دارند. من باور دارم که اصلی ترین بن بست شکن توسعه در این شرایط نیروی انسانی و استعدادها هستند. با توجه مناسب به نیروی انسانی میتوانیم از بسیاری از مشکلاتی که امروز در مسیر داریم،  عبور کنیم. راه‌آهن، پالایشگاه و صنعت آهن هستند و آهن‌ها مهم نیستند، بلکه آدم‌ها مهم هستند. آدم ها هستند که آهن را به حرکت در می‌آورند. در گذشته هرجا که بن‌بست بوده، با این شیوه بن بست را شکستیم. برای رسیدن به نقطه مطلوب در راه آهن و حمل‌ونقل ریلی نیز باید به نیروی انسانی شایسته توجه کرد.

توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال کریدورها و رفع گسستگی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اقداماتی که باید برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور انجام شود، گفت:

  • اولین اقدام وصل کردن کریدورهای مختلف و رفع گسستی است که اکنون بین شبکه های بندری و راه آهن وجود دارد.
  • اقدام دوم این است که باید با وصل به کریدورهای جهانی از طریق دیپلماسی اقتصادی سهم خود را از حمل و نقل جهانی افزایش دهیم. کشور ما در نقطه ای قرار دارد که از منظر ژئوپولتیکی بسیار مهم است و افزایش سهم از بازارهای جهانی با استفاده دیپلماسی اقتصادی و نیروی انسانی شایسته، شدنی است.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی

قاسمی توجه به بخش خصوصی را اقدام سومی دانست که باید برای توسعه راه آهن در کشور انجام شود و افزود: سرمایه بخش خصوصی قطعا میتواند در این راه تاثیر گذار باشد، بنابراین به کارگیری این سرمایه در صنایع مختلف از جمله راه آهن باید اهمیت ویژه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: کشور ما کشور ثروتمندی است، اکنون به سرانجام رساندن بسیاری از مگاپروژه ها و پروژه های بزرگ با اعتبار کنونی دولت قابل انجام نیست. بنابراین باید روش هایی را به کار بگیریم که از سرمایه مردم، چه در داخل و چه در خارج کشور استفاده کنیم.

این عضو کابینه سیزدهم در انتها گفت: ثروت در این کشور زیاد است و ما باید از آن استفاده کنیم. باید کاری کنیم که مردم به جای اینکه سرمایه خود را در مقابل ۲۵ تا ۳۰ درصد سود در بانک قرار دهند، در طرح هایی شرکت کنند که بالای ۳۵ درصد سود دارد و منابع مالی طرح های توسعه ای را تامین مالی میکند. به عنوان مثال با تغییر زمان BOT میتوانیم میزان منابع درآمدی را برای سرمایه گذار تغییر دهیم. این امکان در کشور وجود دارد و امیدوارم در حوزه ریلی که اکنون عقب ماندگی دارد و توسعه آن تعیین کننده است، تحول بزرگی را ایجاد کنیم.

مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه آهن