سوت قطار در ایستگاه پایانی خط یک مترو تبریز به صدا درآمد
سوت قطار در ایستگاه پایانی خط یک مترو تبریز به صدا درآمد
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از به صدا درآمدن سوت قطار در ایستگاه نور (ایستگاه ۱۸ خط یک قطار شهری تبریز) خبر داد.

سوت قطار در ایستگاه پایانی خط یک مترو تبریز به صدا درآمد

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه از به صدا درآمدن سوت قطار در ایستگاه نور (ایستگاه ۱۸ خط یک قطار شهری تبریز) خبر داد.

سوت قطار در ایستگاه پایانی خط یک مترو تبریز به صدا درآمد
سوت قطار در ایستگاه پایانی خط یک مترو تبریز به صدا درآمد

مصطفی مولوی در آیین تجلیل از تلاشگران مترو، اظهار کرد: با تلاش بی وقفه ی تمامی پرسنل سازمان قطار شهری تبریز و حومه و پیمانکاران و مشاوران مشغول در خط یک، به همراه پرسنل این مجموعه و مدیران شرکت بهره برداری از ایستگاه ۱۱ سوار قطار شده و با طی مسیر و توقف در ایستگاه های ۱۲ تا ۱۸ بدون هیچگونه ایرادی، قطار به ایستگاه پایانی خط یک رسید.

وی با بیان این‌که صنعت مترو و کارگاه‌های اجرایی آن مانند بنگاه اقتصادی و دانشگاه است، گفت: در حال حاضر تعداد شاغلین در پروژه خط یک و دو قطار شهری ۱۳۲۸ نفر میباشد.

مولوی با تاکید بر ضرورت ارتباط دوسویه سازمان قطار شهری و دانشگاه‌ها، گفت: طی یک و نیم سال گذشته به طور متوسط ماهانه دو گروه از دانشجویان از کارگاه های قطار شهری بازدید کردند. وی با بیان اینکه صنعت مترو در کشور ما صنعتی نوپا و جدید است و امروز از نظر ابنیه و مسیر تقریباً به خارج وابستگی نداریم، گفت: باید در تامین مابقی سیستم های مترو از جمله ناوگان، تجهیزات و غیره تلاش کنیم تا وابستگی به خارج را به حداقل برسانیم.

مولوی با تاکید بر ضرورت بهینه سازی ایستگاه‌ها، گفت: از تمامی پیمانکاران و مشاوران خواستاریم تا از کپی کاری خودداری کنند، متاسفانه در بحث معماری ایستگاه ها تاریخ و تمدن شهر کهن مورد غفلت قرار گرفته است؛ چرا که میتوان هر ایستگاه را به موزه تبدیل کرد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به مهندسی ارزش و استفاده از فناوری های جدید در فرایند اجرا، گفت: با تغییر روش اجرا در ایستگاه ۱۶ کاهش ۱۰ میلیاردی و در ایستگاه ۱۵ نیز با حذف یک سازه، ۲۰ میلیارد در هزینه ها کاهش یافته است که معتقدم این روند میتواند ادامه دار باشد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به آخرین وضعیت خطوط یک، دو و سه گفت: طی مردادماه سال ۹۷، ایستگاه های ۱۲،۱۳، ۱۵ و۱۶ به مناقصه گذاشته شد و امروز ایستگاه ۱۲ آماده بهره برداری بوده و در ایستگاه‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ خاکبرداری انجام شده و با اتمام سقف اول آماده عبور قطار است.در ایستگاه ۱۶ تمامی عملیات به جز ورودی ضلع جنوبی به اتمام رسیده و ایستگاه ۱۷ و ۱۸ تکمیل است.

وی ادامه داد: عملیات ریل گذاری از ایستگاه ۱۱ تا ۱۸در این مدت به اتمام رسیده و تنها در بخشی از دپو ریل گذری ادامه دارد که این موضوع مشکلی برای رسیدن قطار به دپو نبوده و تا پایان سال به اتمام می رسد. مولوی با اشاره به رفع برخی از نواقصات فاز یک و دو خط یک قطار شهری در طول یک و نیم سال گذشته، گفت:ایستگاه یک تا شش، پله برقی، آسانسور و سیستم های مخابراتی که شامل ۱۵ آیتم است، دارای نواقصاتی بود که در این مدت تکمیل شد.

وی با اشاره به نبود آسانسور و پله برقی در ایستگاه های هفت و هشت مترو، گفت: با عملیات عمرانی انجام شده و خریداری آسانسور، این ایستگاه ها نیز قابل بهره برداری خواهد بود.

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز از ادامه عملیات حفاری در خط دو مترو خبر داد و گفت: حفاری در این خط از طرف شرق ۴۶۵ متر و از طرف غرب ۶۸۶۷ انجام شده است و همچنان عملیات عمرانی با وجود برخی مشکلات مالی ادامه دارد و تلاش میکنیم اوراق این خط نیز در کمترین زمان ممکن محقق شود.

وی از تلاش های انجام شده برای کسب مجوزهای مورد نیاز ماده ۲۳ خط سه نیز خبر داد و گفت : با قول مساعد دکتر نوبخت پیگیری های این موضوع در دست اقدام است و امیدواریم این پروژه امسال ردیف بودجه قرار گیرد.

مولوی یادآور شد: با مطالعات انجام شده و بازبینی و مهندسی ارزش صورت گرفته، طول خط سه از ۱۵.۴ کیلومتر به ۹.۸ کیلومتر کاهش یافت که براین اساس میلیاردها ریال صرفه جویی شده و شاهد افزایش مسافرگیری در این مسیر خواهیم بود، همچنین با تبادل سه خط در میدان کهن صرفه جویی ۲۴۰۰ میلیارد تومانی پیش بینی میشود.