زیرمجموعه‌های تاپیکو به خطوط ریلی متصل می‌شوند
زیرمجموعه‌های تاپیکو به خطوط ریلی متصل می‌شوند
مدیرعامل شرکت راه آهن روز سه شنبه 16 آبان ماه 1402 پس از جلسه با مدیران ارشد هلدینگ تاپیکو، از تفاهم برای حمل محصولات پتروشیمی از طریق راه آهن خبر داد.

زیرمجموعه‌های تاپیکو به خطوط ریلی متصل می‌شوند

زیرمجموعه‌های تاپیکو به خطوط ریلی متصل می‌شوند
زیرمجموعه‌های تاپیکو به خطوط ریلی متصل می‌شوند

مدیرعامل شرکت راه آهن، پس از جلسه با مدیران ارشد هلدینگ تاپیکو، از تفاهم برای حمل محصولات پتروشیمی از طریق راه آهن خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اولویت خودش را برای روی ریل آوردن بارهای جدید استراتژیک که برای حوزه بین المللی جذاب است قرارداده که در همین راستا جلسه خوبی با مدیران هلدینگ تاپیکو داشتیم تا بخشی از بارهای پتروشیمی را خصوصا در بخش صادرات روی ریل بیاوریم.

دکتر صالحی افزود: قرار است ظرف یک هفته اطلس مبادی بار محصولات پتروشیمی را بررسی کنیم تا نقاطی که متصل نیستند هم با خط فرعی متصل شوند تا نقش مهمی برای صادرات در پتروشیمی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پیش از این تنها از طریق حمل و نقل دریایی محصولات پتروشیمی حمل می شد که اگر از حمل و نقل ریلی هم استفاده شود، بخش مهمی از مشکلات حمل، از جمله دموراژ کشتی ها و پهلو نگرفتن در بنادر، برطرف می شود.

امکان حمل ریلی محصولات پتروشیمی های بندر ماهشهر برای مقاصد صادراتی

مدیر عامل راه آهن گفت: با توجه به نقاطی که تاپیکو در آنها سهامدار است، پتروشیمی های بندر ماهشهر، برای مقاصد صادراتی نظیر چین می توانند از حمل ریلی استفاده کنند. مسیری که با توجه به تعرفه ها و زمان هم برای این شرکت ها جذاب باشد.

وی افزود: در این جلسه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی کردیم. برای نقاطی که الان متصل هستند و یا فاصله کوتاهی با خط اصلی دارند، میتوانیم به سرعت اقدامات را شروع کنیم به طوری که هم بحث واردات مواد اولیه و هم صادرات محصولات این شرکت ها سهل خواهد شد و هم باعث بازگشت سرمایه گذاری آنها در حوزه ریلی از طریق ماده ۱۲ خواهد شد.

دکتر صالحی، به مزایای حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: یکی از محسنات مهم برای تبدیل بخشی از حمل و نقل محصولات پتروشیمی از دریا به ریل، هزینه های دموراژ کشتی ها و موضوعات تحریم هاست که در زمینه حمل ونقل ریلی این مشکلات وجود ندارد و موجب کاهش هزینه ها و همچنین سرعت ارسال محصولات می شود که در افزایش سودآوری این شرکت ها هم نقش بسزایی دارد.

جلسه مدیرعامل راه آهن با مدیران ارشد هلدینگ تاپیکو
جلسه مدیرعامل راه آهن با مدیران ارشد هلدینگ تاپیکو

سرپرست هلدینگ تاپیکو نیز در این دیدار گفت: چنانچه بخواهیم در فتح بازارهای جهانی موفق باشیم باید از زیرساخت های لجستیکی مطمئن و موثر نظیر خطوط حمل ونقل بین المللی استفاده کنیم و اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتواند با در اختیار قرار دادن مسیرهای ترانزیتی ارزان و قابل اتکا در حوزه تولید و صادرات محصولات نفت، گاز و پتروشیمی نقش آفرینی مؤثری کند، تاپیکو آماده عقد قراردادهای حمل بلندمدت و حتی سرمایه گذاری برای توسعه تجهیزات حمل یا خطوط واصل ریلی است.

بابک افقهی تاکید کرد: رویکرد دوران تازه فعالیت‌های بنگاه های بزرگ گروه تاپیکو، عمق بخشی به تحول در توسعه محصول و بازار با هدف افزایش نقش آفرینی هرچه بیشتر در جهش صادراتی شرکت‌های گروه است.

هلدینگ تاپیکو یکی از زیرمجموعه اصلی شستاست که در حوزه پتروشیمی فعالیت می کند.