ریل تنها راه تبدیل ایران به مرکز ترانزیت منطقه است
ریل تنها راه تبدیل ایران به مرکز ترانزیت منطقه است
سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن در همایش بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران، گفت: با وجود تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب و همچنین اسناد بالادستی مبنی بر توجه ویژه دولت ها به گسترش حمل و نقل ریلی، در طول سالیان گذشته این حوزه مورد غفلت واقع شده و عقب ماندگی جدی در این زمینه مشهود است که مورد گلایه رهبری در دیدار با دانش آموزان در سال گذشته قرار گرفت.

ریل تنها راه تبدیل ایران به مرکز ترانزیت منطقه است

ریل تنها راه تبدیل ایران به مرکز ترانزیت منطقه است
ریل تنها راه تبدیل ایران به مرکز ترانزیت منطقه است

سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و مدیرعامل راه آهن در همایش بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران، گفت: با وجود تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب و همچنین اسناد بالادستی مبنی بر توجه ویژه دولت ها به گسترش حمل و نقل ریلی، در طول سالیان گذشته این حوزه مورد غفلت واقع شده و عقب ماندگی جدی در این زمینه مشهود است که مورد گلایه رهبری در دیدار با دانش آموزان در سال گذشته قرار گرفت.

دکتر صالحی با بیان اینکه راه آهن یکی از نمادهای صرفه جویی انرژی و نماد همکاری بین وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی است، تصریح کرد: به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری به حوزه ریلی و همچنین تصریح بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص سهم یک درصدی از فروش‌ نفت به حوزه ریلی، طی ۵ سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ که این سهم حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شد، یک ریال هم به حوزه ریلی از سوی سازمان برنامه و بودجه دولت قبل اختصاص داده نشده است.

وی در ادامه، با بیان اینکه در بزرگترین پهنه خاکی جهان ایران دقیقا در مرکز قرار دارد، گفت: نرخ حمل هر تن بار از سرخس تا بندرعباس به طول بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر با قطار حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار است و بابت حمل آن حدود ۷ تا ۱۰ لیتر گازوئیل معادل حدود ۷ تا ۱۰ دلار مصرف می‌شود. این در حالی است که در‌ حمل بار از طریق جاده، با وجود آنکه بابت حمل هر تن کالا همین  ۳۰ تا ۴۰ دلار عاید کشور می شود؛ اما مصرف سوخت آن از طریق جاده حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار است و دولت برای ترانزیت هر تن کلا به صورت جاده ای ۳۰ تا ۴۰ دلار به سایر کشورها یارانه می دهد.

راه آهن نماد صرفه جویی انرژی

این یعنی در صورتی که ۱۰ میلیون تن بار از طریق ریلی حمل شود، حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد اما اگر همین مقدار کالا از طریق جاده حمل شود، ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار به کشور یارانه پنهان تحمیل میکند و در واقع تراز مصرف انرژی را منفی می کند.

معاون وزیر راه در بخش دیگری از صحبت های خود خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله ریاست مجلس و همچنین کمیسیون انرژی برای توجه ویژه به موضوع حمل و نقل ریلی در برنامه هفتم توسعه کشور شد و افزود:

استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید

یکی از بسترهایی که در طول هفت سال گذشته در پستوهای بروکراسی کشور خاک می خورد، موضوع استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای کمک به سرمایه گذاری در صنعت ریلی از محل کاهش مصرف سوخت بود که پس از پیگیری های انجام شده و حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی و همکاری وزیر محترم نفت نهایی شد و بالاخره هفته گذشته قراردادهایی در این زمینه با بخش خصوصی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان منعقد شده تا از محل صرفه جویی مصرف سوخت، مشوق هایی به سرمایه گذاران بخش خصوصی که پیش از این در توسعه ناوگان ریلی سرمایه گذاری کرده‌اند، پرداخت گردد که این موضوع می تواند جهش بزرگی در توسعه حمل و نقل ریلی کشور و همچنین رونق در شرکت های تولید کننده داخلی واگن و لکوموتیو ایجاد کند.

رشد ۴۸ درصدی تولید واگن در سال ۱۴۰۱

مدیرعامل راه آهن از رشد ۴۸ درصدی تولید واگن در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته خبر داد و  تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۹۸ واگن از سوی تولیدکنندگان بخش خصوصی ساخته شد که امیدواریم با تزریق منابع ناشی از ماده ۱۲، علاوه بر کاهش مصرف سوخت بیشتر، شاهد افزایش بیشتر تولید داخلی در صنعت ریلی باشیم.

کنفرانس و‌ نمایشگاه بین المللی بهینه سازی مصرف و بهره وری انرژی ایران روز گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت، نمایندگان عضو کمیسیون انرژی و مدیرعامل راه آهن در مرکز همایش های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

دکتر قالیباف هم در این کنفرانس، از عزم دولت و مجلس جهت صرفه جویی معادل ۳ و نیم میلیون بشکه نفت در روز تا پایان برنامه پنج ساله هفتم خبر داد و گفت: ما در خدمت دولت محترم، مخصوصا دو وزارتخانه نفت و راه که در تولید و مصرف سوخت فعالیت دارند، برای برداشتن این تحول عظیم در برنامه هفتم هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون مهم ترین موضوع، نوع رویکرد ما به بهینه سازی مصرف سوخت است  که بخش حمل و نقل سهم بزرگی در آن دارد و باید انگیزه کافی برای صرفه جویی با انتفاع اقتصادی از این محل برای فعالان این حوزه ایجاد شود تا شاهد کاهش مصرف سوخت در کشور باشیم.

محمد جواد اوجی، وزیر نفت هم در این کنفرانس با اشاره به عدم اجرای ماده ۱۲ در سنوات گذشته و دغدغه سرمایه گذاران، گفت: تغییراتی در قانون با حمایت کمیسیون انرژی مجلس و ریاست مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت و امیدواریم با قانون مجلس، سرمایه گذاری ها بجای سکه و ارز و مسکن، به این بخش هدایت شود تا بتوانیم ناترازی موجود در حوزه انرژی را حل و فصل کنیم.