راه آهن همدان-سنندج به بهره برداری رسید
راه آهن همدان-سنندج به بهره برداری رسید
راه آهن همدان-سنندج روز پنجشنبه 11 آبان ماه 1402 با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در سنندج به بهره برداری رسید.

راه آهن همدان-سنندج به بهره برداری رسید

راه آهن همدان-سنندج به بهره برداری رسید
راه آهن همدان-سنندج به بهره برداری رسید

صبح امروز پنجشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۲ پروژه ریلی همدان-سنندج با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سنندج به بهره برداری رسید و به این ترتیب انتظار چندین ساله مردم دیار کردستان برای افتتاح این مسیر ریل پایان یافت.

طول خط آهن تهران-همدان-سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، در سالهای قبل به بهره برداری رسیده بود.

مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج که امروز به بهره برداری میرسد، ۱۵۱ کیلومتر طول دارد و در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی مانده آن در استان کردستان واقع شده است.

پروژه راه آهن همدان-سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه شامل بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر بوده و این خط راه آهن یک خطه، دارای ۲ هزار و ۵۲۴ متر پل است.

ردیف بودجه پروژه راه آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت.

این پروژه بعد از سال ها با پیشرفتی در حدود ۶۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با تزریق اعتبارات ویژه و بهره گیری از ۴۵۰ نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و امروز پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم این پروژه بزرگ با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید.

رییس جمهور در افتتاحیه این پروژه، با بیان اینکه افتتاح این طرح از خواسته های مردم بوده و باید تکمیل شود، افزود: طراحی خط ریلی از سنندج به باشماق را آغاز می کنیم و برنامه ریزی خواهیم کرد که امروز با افتتاح این خط طراحی راه آهن از سنندج تا مرز باشماق آغاز شود.

وی تاکید کرد: این خط هم باید به خطوط ریلی بین المللی و ترانزیت متصل شود و امکان حمل مسافر و حمل بار از این طریق نیز انجام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این خط ریلی ۱۵۱ کیلومتر با تلاش همه دست اندرکاران به بهره برداری رسیده است، از همه مهندسان، پیمانکاران، کارگران و خانواده هایشان قدردانی کرد.

مهرداد بذرپاش در افتتاحیه پروژه راه آهن همدان- سنندج با حضور رییس جمهور اظهار کرد: این پروژه یکی از محورهای اصلی مواصلاتی کشور است و با دستور رییس جمهور طراحی راه آهن سنندج – باشماق را نیز آغاز می کنیم که این مهم تاثیر فراوانی در بخش های مختلف استانی و ملی دارد.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، برای اجرای این محور با توجه به اینکه اساس آن کشاورزی است، ۴۶ تقاطع غیر همسطح و حدود ۲۹ دستگاه پل بزرگ احداث شده و ۳۴ هزار میلیارد ریال از منابع دولتی اعتبار هزینه شده است.

خادمی افزود: راه آهن همدان-سنندج یک ابر پروژه کاملا بومی بوده و ارزش روز آن ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است.