راهنمای خرید گروهی بلیت قطار؛ سفری متفاوت با دوستان
راهنمای خرید گروهی بلیت قطار؛ سفری متفاوت با دوستان
قطار یکی از وسایط نقلیه ای است که سفر به صورت گروهی با آن هم مقرون به صرفه اقتصادی و هم لذت بخش تر است. به همین دلیل تعداد بسیار زیادی از گردشگران و یا جمع های چند نفره دوستانه یا خانوادگی برای سفر از قطار استفاده می کنند. در این مطلب سعی داریم شما را با نحوه خرید گروهی بلیط قطار آشنا کنیم پس با پورتال حمل و نقل ریلی همراه باشید.

راهنمای خرید گروهی بلیت قطار؛ سفری متفاوت با دوستان

راهنمای خرید گروهی بلیت قطار؛ سفری متفاوت با دوستان
راهنمای خرید گروهی بلیت قطار؛ سفری متفاوت با دوستان

تجربه ای متفاوت در سفر گروهی با قطار؛ بلیت خود را با دوستان خریداری کنید!

قطار یکی از وسایط نقلیه ای است که سفر به صورت گروهی با آن هم مقرون به صرفه اقتصادی و هم لذت بخش تر است. به همین دلیل تعداد بسیار زیادی از گردشگران و یا جمع های چند نفره دوستانه یا خانوادگی برای سفر از قطار استفاده می کنند. در این مطلب سعی داریم شما را با نحوه خرید گروهی بلیط قطار آشنا کنیم پس با پورتال حمل و نقل ریلی همراه باشید.

بی شک سفرهای گروهی چه به صورت خانوادگی و چه به صورت دوستانه، از جمله سفرهایی هستند که بسیار لذت بخش اند. اما یکی از نکات مهمی که سفرهای گروهی را خاطره انگیز می کند، در کنار هم بودن تمام همسفرها است.

در هواپیما به خاطر اینکه فضای خصوصی چندانی وجود ندارد و در ماشین به خاطر فضای کم و خستگی در جاده، امکان تفریح محدود یا اصلا ممکن نیست، اما بهترین گزینه برای سفر های گروهی تهیه بلیت قطار است.

قطار هم از امنیت خوبی برخوردار است و هم فضای مناسبی برای نشستن و استراحت به صورت اختصاصی در اختیار مسافرانش قرار می دهد.

رزرو کوپه های ۴ تخته و ۶ تخته در قطار، فضایی خصوصی برای گپ و گفت و سرگرمی با همسفران فراهم می کند.

همچنین در طول مسیر مسافران می توانند به راحتی استراحت کنند. اگر تعداد همسفران شما بیش از ۴ یا ۶ نفر هستند این امکان وجود دارد که بتوانید چند کوپه را رزرو کنید و سفر لذت بخشی را در کنار هم تجربه نمایید.

منظور از سفر گروهی چیست؟

سفر گروهی شامل مسافرانی است که تعداد آنها در یک قطار از ۳ کوپه بیشتر باشد. سفرهای گروهی فقط شامل سفرهای خانوادگی و دوستانه نمی شوند در بعضی مواقع سفرهای تیم های ورزشی، هیئت های علمی و فرهنگی، کارمندان یک شرکت و… را شامل می شود.

چنین سفرهای دسته جمعی ای با یک وسیله نقلیه که هم ایمن باشد و هم اینکه همه اعضا در کنار هم باشند بسیار لذت بخش خواهد بود از این رو قطار وسیله مناسبی برای این نوع سفرهاست.

سازمان ها و ارگا‌ن های زیادی طرفدار رزرو بلیت قطار برای سفر گروهی خود هستند. در ادامه می خواهیم شما را با مراحل و چگونگی خرید بلیت گروهی قطار آشنا کنیم.

بلیت گروهی قطار
بلیت گروهی قطار

چطور به صورت گروهی بلیت قطار بخریم؟

اولین گام برای تهیه بلیت قطار به صورت گروهی این است که گروه یک نفر را به عنوان نماینده انتخاب نماید تا آن فرد بتواند به نمایندگی از گروه، بلیط قطار را تهیه کند. نماینده و یا سرپرست گروه ابتدا باید مبدا، مقصد و تاریخ سفر را در یکی از سامانه های خرید اینترنتی بلیت ثبت نماید. بعد از این مرحله فهرستی از تمام قطارهای موجود در مسیر نمایش داده می شود و فرد نماینده باید با انتخاب یکی از قطارها شروع به رزرو بلیت نماید. 

مثلا اگر از میان فهرست، یک قطار ۴ تخته را انتخاب کند فقط مجاز هستید تا ۴ بلیت قطار در یک خرید رزرو کند. ولی اگر افراد گروه بیش از ۴ نفر هستند مسلما انتخاب این قطار عاقلانه نیست. پس باید به دنبال رزرو بلیت از قطارهای ۶ تخته موجود در شرکت های ریلی دیگر باشید.

در این صورت شما یک کوپه را به صورت دربست در اختیار خواهید داشت و همه گروه می توانند در کنار هم و در یک کوپه مسافرت کنند. لذا به عنوان اولین ترفند باید با توجه به تعداد افراد گروه، قطار مناسب سفر خود را انتخاب کنید. 

سعی کنید اگر تعداد نفرات بیشتر هستند آنها را در کوپه های ۶ نفره تقسیم بندی نمایید در این صورت خرید مناسب تر و مقرون به صرفه تری خواهید داشت. ولی برای رزرو چند کوپه چه ترفندی باید بکار ببرید؟ این کار بستگی به این دارد که می خواهید خرید بلیت را در یک مرحله انجام دهید و یا در چند مرحله!

به طور کلی رزرو بلیت قطار در سایت های فروش بلیت برای بیشتر از ۶ نفر در یک مرحله امکان پذیر نیست و اگر شما نیاز به دو کوپه داشته باشید باید دو بار اقدام به رزرو نمایید. در این صورت ممکن است با یک مشکل مواجه شوید و آن این است که احتمالا کوپه ها به صورت متوالی رزرو نخواهند شد چون رزرو بلیت به صورت سیستمی انجام می گیرد و ممکن است سامانه یک کوپه را در یک واگن قطار و کوپه دیگر را در واگنی دیگر برای شما رزرو کند.

البته اگر بلیت سفر خود را در زمان شلوغی مسافرت ها مانند عید نوروز و یا اعیاد رزرو نکنید. ممکن است شانس بیشتری برای همجواری با سایر اعضای گروه داشته باشید. همچنین بهتر است برای خرید بلیت قطار در ساعات خلوت روز اقدام نمایید. مثلا در ساعت ۴ صبح شانس بیشتری برای رزرو دو کوپه متوالی در یک واگن خواهید داشت.

البته راه دیگری هم برای همجواری کوپه ها وجود دارد و آن این است که با شرکت ریلی تماس بگیرید و شرایط خود را توضیح دهید و از آنها بخواهید تا رزرو بلیت را برای شما انجام دهند.

نحوه خرید گروهی بلیت قطار
نحوه خرید گروهی بلیت قطار

شرایط خرید بلیت گروهی قطار

  • خرید بلیت گروهی قطار، برای گروه های با تعداد اعضای بالای ۱۸ نفر صادر می شود.
  • برای خرید بلیت گروهی قطار، سرپرست گروه باید حداقل ۱۴ روز مانده به تاریخ حرکت قطار موردنظر خود، به سامانه دریافت بلیت گروهی شرکت ریلی مراجعه نماید و با ثبت درخواست در مسیر مورد نظر، تمامی بلیت ها را به صورت یکجا و در صندلی های کنار هم خریداری نماید و یا به دفاتر شرکت ریلی مراجعه نموده تا آنها اقدام به رزرو کوپه های متوالی برای اعضای گروه نمایند.
ثبت بلیط گروهی قطار
ثبت بلیط گروهی قطار

مدارکی که برای خرید گروهی بلیت مورد نیاز است

در هنگام خرید بلیت گروهی قطار، ثبت اطلاعات شخصی زیر در سامانه الزامی است:

  • نام و نام خانوادگی
  • کدملی
  • تاریخ تولد اعضای گروه

دقت کنید که این اطلاعات را بر طبق کارت شناسایی افراد دقیق و صحیح وارد نمایید.

همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه و یا ایمیل جزو ضروریات است زیرا پیامک های ارسالی از شرکت ریلی بر روی شماره موبایل ثبت شده از شما، ارسال خواهد شد. در مرحله آخر هم نیاز به یک کارت بانکی دارید تا بتوانید مبلغ بلیت ها را پرداخت کنید.

سفرگروهی لذت بخش با قطار
سفرگروهی لذت بخش با قطار

مدارک شناسایی لازم جهت سوار شدن به قطار

در هنگام سوارشدن به قطار همه اعضای گروه حتما باید یک کارت شناسایی معتبر مانند کارت ملی همراه داشته باشند. با همراه داشتن مدارک کامل هنگام سفر با قطار، علاوه بر آرامش بیشتر، به مسئولین قطار در حفظ نظم و امنیت کمک خواهید کرد.

برخی از شرکت های ریلی کشور مسافران را ملزم به چاپ و نگه داری بلیت در طول سفر می کنند اما در بعضی از شرکت ها با نشان دادن تصویر نهایی بلیت خریداری شده می توانید سوار قطار شوید.

فقط فراموش نکنید بلیت چاپی و یا تصویر دیجیتالی بلیت را در طول سفر نزد خود نگه دارید، مخصوصا اگر بلیت شما دوطرفه باشد برای بازگشت نیاز به بلیت خواهید داشت. البته در طول سفر نیز ماموران قطار برای احراز هویت مسافران بلیت ها را چک می کنند، پس بلیت سفرتان را تا رسیدن به مقصد نزد خود نگه دارید.