خط آهن جدید عراق وارد فاز طراحی شده است
خط آهن جدید عراق وارد فاز طراحی شده است
پروژه بندر فاو معروف به کریدور «کانال خشک» دارای دو بخش عملیاتی است که شرکت کره جنوبی دوو در حال انجام بازسازی بندر فاو بوده و قرار است اولین فاز آن سال 2025 تکمیل شود. فاز دوم نیز پس از عبور از دیوانیه، نجف، کربلا، بغداد و موصل به مرز ترکیه می رسد. انتظار می رود این کریدور دسترسی به بندر مرسین را از مرز ترکیه فراهم کند.

خط آهن جدید عراق وارد فاز طراحی شده است

خط آهن جدید عراق وارد فاز طراحی شده است
خط آهن جدید عراق وارد فاز طراحی شده است

منابع خبری اعلام کرده اند خط ریلی جدید خلیج فارس به ترکیه و در نهایت اروپا در مرحله طراحی است. کشور ترانزیت؟ عراق. این کشور در حال سرعت بخشیدن به این پروژه است، زیرا به خوبی از پتانسیل خود در ایفای نقش مهم تجارت با جنوب شرق آگاه است.

پروژه بندر فاو معروف به کریدور «کانال خشک» دارای دو بخش عملیاتی است که شرکت کره جنوبی دوو در حال انجام بازسازی بندر فاو بوده و قرار است اولین فاز آن سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

فاز دوم نیز پس از عبور از دیوانیه، نجف، کربلا، بغداد و موصل به مرز ترکیه می رسد. انتظار می رود این کریدور دسترسی به بندر مرسین را از مرز ترکیه فراهم کند.

این پروژه کانال خشک نامیده می شود که بندر جدید ۲٫۶۵ میلیارد دلاری گرند فاو را که از سال ۲۰۲۰ در دست ساخت است، به شمال عراق و ترکیه متصل می کند.

پروژه کانال خشک گرند فاو (Grand Faw)

بندر جدید عراق در جنوب ام قصر که در حال حاضر به عنوان بندر اصلی دریایی عراق عمل می کند، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

این پروژه شامل ساخت خطوط راه آهن برقی جدید به طول کل ۱۲۰۰ کیلومتر است.

این را رسانه های محلی به نقل از یونس الکعبی، مدیر شرکت ریل عمومی، وابسته به وزارت حمل و نقل عراق، گزارش کردند. کعبی افزود: این شبکه پس از عبور از عراق، از طریق ترکیه به شبکه های راه آهن و جاده اروپا با هدف توسعه تجارت با این کشورها متصل خواهد شد.

ترکیه در حال حاضر به عنوان یک کشور ترانزیت اصلی برای حمل و نقل ریلی از شرق به غرب، نقش مهمی در کریدور میانی ایفا می کند، جایی که محموله های چین از طریق دریای خزر به غرب ارسال می شود. اخیرا شرکت های بیشتری مایلند با اتصال ریلی به بنادر ترکیه تبادل کالاهای خود را انجام دهند.

وقتی بندر Grand Faw که اغلب بدلیل تحولات مختلف در عراق با تاخیر مواجه می شود تکمیل شود، این گزینه بندر دیگری را برای ترافیکی که از جنوب شرقی می آید اضافه می کند.

هاب جدید در منطقه غرب آسیا

محموله های هند یا خارج از کشور یک هاب اضافی در منطقه، در کنار بندرعباس در ایران و بندر جبل علی در امارات خواهد داشت.

این پروژه شامل ساخت بیش از ۹۰ اسکله از جمله ۵۰ اسکله برای کانتینر، ۱۲ اسکله برای محموله های عمده و تعداد دیگری برای اسکله های نفتی با ظرفیت کل ۲ میلیون کانتینر در سال است.

شرکت ایتالیایی PEG موظف به انجام مطالعات امکان سنجی شده است که تا پایان سال ۲۰۲۳ ارائه خواهد شد. پیش بینی می شود مناقصه احداث اولین خط راه آهن برقی در سال جاری نیز راه اندازی شود.

شبکه راه آهن عراق

شبکه راه آهن عراق به اوایل قرن بیستم باز می‌گردد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر ریل راه آهن استاندارد را شامل می‌شود. اولین راه آهن سریع السیر کشور عراق بین بغداد و بصره در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. این مسیر با اینکه برای سرعت تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است، اما با این سرعت ترتیب استفاده نمی‌شود.

بیش از یک دهه است که طرح هایی برای دو برابر کردن شبکه راه آهن عراق وجود دارد، اما هنوز محقق نشده است.

  • نویسنده : تیم نویسندگان پورتال حمل و نقل ریلی