حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی
حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی
مدیرعامل راه آهن گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، پس از ۱۵ سال حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار به مقاصد مختلف فراهم شد.

حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی

حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی
حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی

به گزارش پنجشنبه شب روابط عمومی شرکت راه آهن ، سعید رسولی افزود: با برنامه ریزی انجام شده توسط راه آهن و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک، شرکت بازرگانی دولتی و شرکتهای حمل و نقل ریلی، از امروز تخلیه محموله اولین کشتی (به نام Summit Succes) به قطار به صورت مستقیم، در بندر شهید رجایی آغاز شد.

وی با بیان اینکه وزن محموله این کشتی ۷۰ هزار تن است، ادامه داد: این محموله به سیلوهای شهرهای کرمان، یزد، اصفهان، تهران و مشهد حمل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی؛ حفظ کیفیت غله به دلیل حذف تخلیه و بارگیری مکرر و توقف در انبار، کوتاه شدن زمان حمل این کالای استراتژیک و کاهش تلفات و سوانح جاده ای را از جمله مهمترین مزایای روش حمل مستقیم غلات برشمرد.

وی ادامه داد: صرفه جویی در مصرف سوخت، کمک به حفظ محیط زیست، ارتقاء بهره وری شبکه و ناوگان راه آهن کشور و عملیات بندری و به طور کلی افزایش سهم حمل ریلی کشور، از دیگر مزیت های حمل مستقیم محمولات از کشتی به قطار است.

در گذشته محموله کشتی ها بوسیله کامیون به محوطه های داخل بندر حمل و تخلیه می شد و پس از صرف زمان قابل توجه ای جهت انجام تشریفات گمرکی و بندری و انبار، بخشی از آن کالا مجدداً توسط قطار بارگیری و به سمت مقاصد حمل می شد.

در شیوه جدید، با حضور مسؤلین بندر و گمرک و سایر دستگاههای ذیربط، محموله به صورت مستقیم از کشتی به داخل واگن بارگیری و به سرعت از بندر به سمت مقاصد مختلف، از طریق شبکه ریلی حمل می شود.


حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی
حمل مستقیم غلات از کشتی به قطار در بندر شهید رجایی
با همکاری شرکت راه آهن و سازمان بنادر؛ امکان تخلیه مستقیم کشتی های حامل غلات به واگن قطار فراهم و به شهر مقصد ارسال شد

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی ؛ اله مراد عفیفی پور با بیان اینکه توسعه حمل و نقل چندوجهی (افزایش سهم ریل در بنادر کشور) به عنوان یک راهبرد در سال جهش تولید، در دستور کار قرارگرفته است، افزود: ما به دنبال توسعه فعالیت های ریلی در بندر شهید رجایی هستیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: براساس هدف گذاری انجام گرفته تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا بتوانیم سهم قابل توجهی از بار را از طریق ریل به بندر وارد و یا از بندر خارج کنیم.

وی اضافه کرد: استفاده از حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی نیازمند مشارکت همه دستگاه ها، صاحبان کالا و انجام اقدامات مطالعاتی است.

عفیفی پور به زیرساخت های ریلی ایجاد شده در بندر شهیدرجایی اشاره کرد و گفت:

تعمیرات اساسی خطوط ریلی، اصلاحات ترافیکی معابر مشترک جاده با ریل و همچنین ایجاد سیستم زهکشی در خطوط ریلی با هدف جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی ریل در خطوط جدید از مهمترین اقدامات در این حوزه است.

وی با اشاره به انجام بی وقفه تخلیه کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی، افزود: فعالیت تخلیه و بارگیری به شکل مستمر و البته با نرم مناسب در حال انجام است.

عفیفی پور تصریح کرد: در حال تخلیه یک فروند کشتی حامل گندم به میزان بیش از ۶۹ هزار تن هستیم که براساس برنامه ریزی صورت گرفته با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، عمده بار این کشتی به طور مستقیم با قطار بارگیری(پس از ارزیابی های گمرکی) و به مقصد نهایی ارسال میشود.

وی خاطر نشان کرد: تا پایان فروردین ماه ۵ کشتی گندم در بندر شهیدرجایی پهلو خواهد گرفت، از اینرو مقرر شده بخش عمده محموله ها از طریق حمل و نقل ریلی وارد کشور شود.

شایان ذکر است، تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران اواخر اسفند ماه سال گذشته امضاء شده است.