بهره برداری از راه آهن قزوین-رشت
بهره برداری از راه آهن قزوین-رشت
راه آهن قزوین-رشت "چهارشنبه 15 اسفندماه 97" 14 روز مانده به سال نو، با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور در گیلان به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از راه آهن قزوین-رشت
راه آهن قزوین-رشت “چهارشنبه ۱۵ اسفندماه ۹۷” ۱۴ روز مانده به سال نو، با حضور دکتر روحانی رئیس جمهور در گیلان به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

فوتوگرافیک راه آهن قزوین-رشت / از خزر تا خلیج همیشه فارس
فوتوگرافیک راه آهن قزوین-رشت / از خزر تا خلیج همیشه فارس

این پروژه مهمترین پروژه ریلی کشور است و در سال اول ۴ میلیون مسافر و یک میلیون و ۵۰۰ تن ­بار را جابجا خواهد کرد که بتدریج تا­ ۸/۵ میلیون مسافر و ۷ میلیون تن بار افزایش خواهد یافت.

با اتصال رشت به شبکه ریلی کشور، شمار اتصال مراکز استان به خطوط ریلی به ۲۲ مرکز می رسد.

تیزر راه آهن قزوین-رشت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه این مسیر، دومین مسیر ریلی است که از رشته کوه البرز عبور کرده و این بار تنها به دست متخصصان و مهندسان کشورمان این اتفاق بزرگ رخ داده است در خصوص مشخصات فنی راه آهن قزوین-رشت گفت: طول مسیر ریلی دو شهر، ۱۶۴ کیلومتر است و برای اجرای پروژه ۲۰۵ کیلومتر ریل گذاری شده است.

وی افزود: در این مسیر، ۲۸ کیلومتر تونل و گالری و ۹ کیلومتر پل احداث شده است و طولانی ترین پل ریلی کشور نیز در این مسیر،­ بر روی دریاچه سد منجیل ساخته شده است.

خادمی، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی به همراه ۱/۵ میلیون متر مکعب بتون ریزی ­را از دیگر ویژگی های اجرای این پروژه دانست و گفت: با توجه به سازند­ زمین شناسی منطقه، ساخت این ابر پروژه کار مهندسی فوق العاده ای طلب می کرد که همه ­­آن بدون استفاده از حتی یک کارشناس خارجی بدست متخصصان ایرانی اجرا شد و قطعا موجب ارتقای سطح مهندسی و راهسازی کشور و قابل عرضه به جهان و افزایش سطح و توان صادرات خدمات فنی – مهندسی کشورمان است.

خادمی ارزش ریالی راه آهن قزوین – رشت را حدود ۶ هزار میلیارد تومان به نرخ امروز دانست و گفت: برای ساخت پروژه تاکنون هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از بودجه دولتی هزینه شده است.

موشن گرافیک راه آهن جدید قزوین-رشت

وی اجرای این قطعه از کریدور ریلی شمال – جنوب را سخت ترین بخش کریدور دانست و گفت: این مسیر در آینده از طریق بندر انزلی و بندر امیرآباد به دریای خزر خواهد رسید که مسیر ۴۰ کیلومتری آن در حال اجراست و همچنین با ساخت مسیر ریلی رشت – آستارا به جمهوری آذربایجان و از طریق آن به گرجستان و روسیه می رسد که ساخت این محور نیز بزودی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی طول مسیر ریلی مصوب رشت – آستارا را ۱۷۵ کیلومتر دانست و گفت: تملک زمین های اطراف پروژه بدلیل ­ارزش بالای زمین های این مسیر و بروز کمترین خسارات زیست محیطی دو چالش مهم ساخت این مسیر است که بودجه ای حدود ۶ هزار میلیارد تومان به نرخ امروز را طلب می کند و برای اجرای آن قطعا باید از منابع خارجی برای فاینانس پروژه استفاده کرد که مذاکرات خوبی برای تامین مالی و فاینانس آن انجام شده است.