اولین خط قطار پرسرعت در آمریکا ۲۰۲۸ افتتاح می‌شود
اولین خط قطار پرسرعت در آمریکا ۲۰۲۸ افتتاح می‌شود
اولین قطار پرسرعت آمریکا قرار است دو شهر لاس وگاس و لس آنجلس در جنوب غربی امریکا را به هم متصل کند. فاصله دو شهر مهم لس آنجلس و لاس وگاس در جنوب غربی امریکا، 420 کیلومتر است. با قطار پرسرعت جدید، این مسیر قرار است در عرض 2 ساعت طی شود.

اولین خط قطار پرسرعت در آمریکا ۲۰۲۸ افتتاح می‌شود

اولین خط قطار پرسرعت در آمریکا 2028 افتتاح می‌شود
اولین خط قطار پرسرعت در آمریکا ۲۰۲۸ افتتاح می‌شود

جو بایدن رییس جمهور امریکا گفت: اولین خط قطار پرسرعت امریکا در سال ۲۰۲۸ افتتاح می شود.

جو بایدن رئیس ایالات متحده امریکا روز جمعه اعلام کرد اولین خط قطار پرسرعت این کشور در سال ۲۰۲۸ بین دو شهر لاس وگاس و لس آنجلس افتتاح می شود. این اتفاق قبل از میزبانی بازی های المپیک رخ خواهد داد.

بایدن در سفر خود به شهر لاس وگاس ( ایالت نوادا) گفت: “ما در حال ساخت اولین خط قطار پرسرعت تاریخ کشورمان هستیم. از اینجا شروع می شود.”

این قطار پرسرعت که شهر لس آنجلس (ایالت کالیفرنیا) را به شهر لاس وگاس متصل می کند زمان فعلی سفر را به کمی بیش از دو ساعت کاهش می دهد. این در حالی است که سفر با خودرو دو برابر این زمان (۴ ساعت) طول می کشد. این قطار قرار است سالانه ۱۱ میلیون مسافر را جا به جا نماید.

مسیر دو شهر مهم لس آنجلس و لاس وگاس در جنوب غربی امریکا، ۲۷۰ مایل معادل ۴۲۰ کیلومتر است. با قطار پرسرعت جدید، این مسیر قرار است ۲ ساعته طی شود.

این پروژه به نام شرکت خصوصی که ساخت و بهره برداری از این خط آهن را به عهده خواهد داشت، یعنی “برايت لاين ويست” (خط روشن غرب) نام گذاری شده است.

پروژه ریلی West brightline

پروژه های بزرگ راه آهن، بخشی از برنامه سرمایه گذاری زیرساخت هستند که دولت بایدن مدت کوتاهی پس از روی کار آمدن خود، اعلام کرد و ۶۶ میلیارد دلار برای قطارهای مسافربری اختصاص داد. این بزرگترین مبلغ اختصاص یافته به سفر ریلی از زمان تشکیل شرکت امتراک (شرکت ملی راه آهن مسافربری) در سال ۱۹۷۱ است.

این طرح، سه میلیارد دلار از طرح سرمایه گذاری زیرساختی بزرگ بایدن که در سال ۲۰۲۱ تصویب شد را دریافت خواهد کرد.

بایدن گفت این پروژه اثرات مثبت زیست محیطی خواهد داشت زیرا این خط قطار “۳ میلیون وسیله نقلیه را از بزرگراه حذف خواهد کرد.” همچنین برای اشتغال زایی و تولید مشاغل «پردرآمد» خوب خواهد بود. این وعده هایی است که کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکا مطرح می شوند.

زمان سفر با خودرو بین دو ایالت لس آنجلس و لاس وگاس حدود ۴ ساعت است

جو بایدن که خود از علاقمندان قطار سواری است افزود: “ما ده ها سال است در مورد این پروژه صحبت می کنیم. اکنون واقعاً آن را انجام خواهیم داد.”

بایدن در طول ۳۶ سال عضویت در مجلس سنا، روزانه از خانه خود در دلاور به واشنگتن رفت و آمد می کرد؛ به طوری که «امتراک جو» لقب گرفته بود او گفته بود بیش از ۱ میلیون مایل (۱٫۶ میلیون کیلومتر) را با قطار طی کرده است.

امترک(Amtrak) یکی از شرکت های راه آهن آمریکایی است که علاوه بر آمریکا، در چند استان کانادا نیز فعالیت می‌کند.

رئیس جمهور امریکا همچنین جزئیات دیگر پروژه های نوسازی زیرساخت امریکا را توضیح داد؛ ۱۰ پروژه که در مجموعه ۸٫۲ میلیارد دلار دریافت می کنند.

همه این پروژه ها مربوط به حوزه راه آهن و قطار در نقاط مختلف امریکاست. اتصال دو شهر سانفرانسیسکو و لس آنجلس با قطار برقی پرسرعت از دیگر طرح هاست. منتقدان می گویند این طرح ها پرهزینه هستند.

بایدن ادامه داد: “راه آهن، آمریکا را به نیروی تجارت و نوآوری در جهان تبدیل کرد؛ کشور را متحد کرد و قوی ترین اقتصاد تاریخ را ساخت. به مرور زمان، ما عقب افتادیم. زیرساخت های ما بهترین زیرساخت ها در جهان بود.”

وی با تاکید بر اینکه ما در قرن بیست و یکم درگیر یک رقابت اقتصادی هستیم، افزود: از مدت ها قبل، چین قطارهایی با سرعت ۲۲۰ مایل در ساعت دارد.

او با طرح  این سوال که “چگونه می توانیم بهترین اقتصاد جهان باشیم بدون اینکه بهترین زیرساخت های دنیا را داشته باشیم” گفت: این کاری است که انجام خواهیم داد.

امریکا و چین به ترتیب و با فاصله زیاد، بزرگترین اقتصادهای جهان هستند اما چین دارنده بزرگترین شبکه راه آهن پرسرعت جهان است.

در حالی که امریکا قصد دارد ساخت راه آهن پرسرعت (۲۰۰ کیلومتر در ساعت) را آغاز کند چین سال هاست که قطار با سرعت های بالاتر را راه اندازی کرده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری فرانسه