اولویت ساخت پروژه های ریلی آستارا – رشت و زاهدان – بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی
اولویت ساخت پروژه های ریلی آستارا – رشت و زاهدان – بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی
مدیرعامل راه آهن از در اولویت قرار گرفتن ساخت پروژه های ریلی آستارا- رشت و زاهدان-بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون ساخت پروژه‌ آستارا - رشت از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته‌ است.

اولویت ساخت پروژه های ریلی آستارا – رشت و زاهدان – بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی

اولویت ساخت پروژه های ریلی آستارا - رشت و زاهدان - بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی
اولویت ساخت پروژه های ریلی آستارا – رشت و زاهدان – بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی

مدیرعامل راه آهن از در اولویت قرار گرفتن ساخت پروژه های ریلی آستارا- رشت و زاهدان-بیرجند به دستور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون ساخت پروژه‌ آستارا – رشت از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته‌ است.

سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در حاشیه کنفرانس توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و هند در جمع خبرنگاران، ویژگی های کریدور شمال به جنوب کشورمان را برشمرد و اظهار کرد: در مسیر ریلی کریدور شمال به جنوب یک حلقه مفقوده به طول ۱۶۴ کیلومتر وجود دارد که آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم در نخستین روزهای ورودشان به وزارت راه و شهرسازی بر اولویت دادن به این پروژه تاکید کردند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ساخت این پروژه از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور در دستور کار گرفته است و با دستور آقای مهندس قاسمی این پروژه جزو پروژه‌های اولویت دار قرار گرفته است و امیدواریم که هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن شروع شود.

رسولی تاکید کرد: اما تا زمانی که مسیر ریلی این پروژه ساخته شود، ما با همکاری سایر کشورها، نخستین قطار ترانزیت از اروپا به هندوستان را در ماه گذشته از ایران عبور دادیم که در قطعه آستارا به رشت از حمل و نقل ترکیبی و به صورت جاده ای استفاده شد.

اخرین وضعیت پروژه چابهار – زاهدان

مدیر عامل راه آهن خاطرنشان کرد: پروژه ریلی دیگری نیز هم اکنون در دست ساخت است. این پروژه از چابهار به زاهدان است که با تاکید مقام معظم رهبری و تامین مالی از محل صندوق توسعه ملی و با قدرت تمام، مراحل احداث آن در حال انجام است.

وی در ادامه اظهار کرد: این پروژه تنها بندر اقیانوسی ایران را به شبکه ریلی متصل می کند و با ساخت این پروژه، مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت از آب های آزاد دریا عمان به صورت ریلی، کشورهای حوزه CIS و اروپا ایجاد خواهد شد.

رسولی یادآور شد: البته قطعه بعدی این پروژه از زاهدان به بیرجند است که این پروژه نیز به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی جزو پروژه های اولویت دار قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای شکل گیری یک کریدور، تنها وجود راه آهن و خط کافی نیست افزود: طی نشست های مشترکی که با کشورهای مسیر داشتیم، موضوع بلکه موضوع تامین ناوگان مورد نیاز، تعرفه مورد نیاز و رقابتی و همچنین هماهنگی های گمرکی کشورها مسیر لازم است، تا یک کریدور فعال شکل بگیرد که در این رابطه هماهنگی های خوبی با کشورهای مسیر و ذی نفع صورت گرفته است.

از سرگیری حمل بار بین ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی؛ به زودی

مدیرعامل راه آهن درباره مسیر ریلی بین ایران و افغانستان اظهار کرد: با کشور افغانستان قراردادی تنظیم شده است که طی آن بهره برداری از این خط تا وقتی که راه آهن افغانستان آمادگی پیدا کند، از سوی راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شود. وی تصریح کرد: اخیراً دوره‌های آموزشی هم برای همکاران‌مان در راه آهن افغانستان برگزار کردیم و کارکنان عملیاتی راه آهن افغانستان آموزش‌های لازم را در راه آهن ایران با موفقیت سپری کرده‌اند.

رسولی عنوان کرد: به دلیل مسایلی که اخیرا در افغانستان پیش آمده، توقف های کوتاهی ایجاد شده است؛ اما حمل بار در مسیر ریلی ساخته شده از این شبکه ریلی ساخته شده، از سرگرفته میشود.

وی اظهار کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با حمایت از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی در ایجاد و توسعه مراکز لجستیکی جدید، این ظرفیت بسیار مهم را فعال نموده و در اختیار فعالان این بخش قرار دهند.  

گفتنی است، کنفرانس توسعه و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و هند به همت اتاق بازرگانی ایران و هند و با همکاری و مشارکت موسسه بین المللی پژوهش‌های صنعتی و تجاری در مورخ ۳۰ شهریور در تهران برگزار شد و در این نشست دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند، رئیس انجمن دوستی ایران و هند، نماینده وزارت امور خارجه، معاون حمل و نقل منطقه آزاد تجاری صنعتی جابهار، رایزن اقتصادی سفارت هند و دیگر مسئولان و بازرگانان فعال کشورهای ایران و هند حضور داشتند.

همچنین در این نشست، از سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن بدلیل مدیریت جهادی در رفع موانع و تسهیل گری در حمل و نقل ریلی از سوی بازرگانان حاضر در جلسه تقدیر به عمل آمد.

کنفرانس توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و هند
کنفرانس توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و هند
  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت راه آهن