افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیرماه
افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیرماه
معاون شرکت راه آهن گفت: شورای عالی ترابری با افزایش «متوسط» ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار موافقت کرده و ممکن است در مسیرهایی که استقبال سفر بیشتر است، افزایش ۲۵ درصدی بلیت را شاهد باشیم.

افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیرماه

افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیرماه
افزایش متوسط ۲۰ درصدی قیمت بلیت قطار از اول تیرماه

معاون مسافری راه آهن گفت: شورای عالی ترابری با افزایش متوسط ۲۰ درصد قیمت بلیت قطار موافقت کرده است.

میرحسن موسوی افزود: اگر قرار بود بر اساس هزینه‌هایی که به بخش حمل و نقل ریلی تحمیل شده، نرخ جدید بلیت‌ها تعیین می‌شد، باید قیمت بلیت قطارهای مسافری دو برابر می‌شد؛ اما پس از آنکه با شرکت‌های ریلی مسافری مذاکره کردیم، توافق شد شرکت‌ها درخواست خود را به ۴۰ درصد کاهش دهند که این اتفاق نیز رخ داد؛ آنها هم این پیشنهاد را به ما در راه آهن ارائه دادند که در شرکت راه آهن تأیید شد و ما آن را به شورای عالی ترابری ارسال کردیم.

وی افزود: در شورای عالی ترابری با در نظر گرفتن مسائل پیرامونی این صنعت، اعضای این شورا با افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت‌ها موافقت کردند و این رقم ۱۳ خرداد به تصویب شورای عالی ترابری رسید.

🔹 معاون مسافری شرکت راه آهن ادامه داد: از اول تیرماه این افزایش نرخ ها اعمال خواهد شد؛
🔸 پیش فروش قطارهای مسافری برای ۱ تیرماه نیز از اواخر هفته جاری انجام می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی ترابری، افزایش قیمت بلیت قطار به طور «متوسط» ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است لذا شرکت‌های ریلی این اختیار را دارند که در مسیرهای مختلف و بر اساس میزان تقاضای سفر، میزان افزایش قیمت بلیت‌ها را متفاوت اعمال کنند مثلاً در مسیری ۱۵ درصد افزایش قیمت را می‌توانیم شاهد باشیم و در برخی مسیرها هم ۲۵ درصد امکان افزایش وجود دارد.

ولی به شرکت‌های ریلی مسافری اعلام کرده‌ایم که افزایش قیمت ها را حول و حوش همین ۲۰ درصد اعمال و برای راه آهن ارسال کنند تا در شرکت راه آهن، نرخ‌های جدید بررسی شود تا اگر افزایش قیمت‌ها منطقی باشد، با اجرای آن موافقت شود.

موسوی تصریح کرد: پس از شیوع کرونا و حذف سفرهای نوروزی، شرکت‌های ریلی بیش از ۹۵ درصد مسافران خود را از دست دادند و به همین ترتیب حدود ۹۵ درصد درآمد خود را از دست دادند که برای جبران آن، در حال پیگیری وصول تسهیلات مرتبط با کرونا هستیم؛ البته این افزایش قیمت بلیت قطار، هیچ ارتباطی با کاهش مسافران ریلی به دلیل شیوع کرونا ندارد.

🟢 جابجایی ۸.۳ میلیون نفر با قطارهای حومه ای در سال ۹۸

وی درباره قطارهای حومه‌ای نیز افزود: از سال ۹۳ تا ۹۹ افزایش قیمت نداشتیم؛ در سال جاری، شورای عالی ترابری قیمت‌های جدید را تصویب و به راه آهن ابلاغ کرد که مثلاً در مسیرهای تهران- کرج- هشتگرد و تهران- پرند، قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای از ۱,۵۰۰ به ۲ هزار تومان افزایش یافته است.

معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه قیمت‌های جدید قطارهای حومه‌ای، همچنان از سایر موردهای حمل و نقلی رایج در این مناطق، به مراتب پایین تر است، گفت: در سال گذشته ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در بخش حومه ای جابه جایی مسافر داشته ایم که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آن به مسیرهای حومه ای تهران اختصاص داشته است.