افتتاح اولین خط مترو در یکی از شلوغ ترین پایتخت های جهان
افتتاح اولین خط مترو در یکی از شلوغ ترین پایتخت های جهان
بنگلادش اولین خط ریلی مترو خود را در پایتخت خود یعنی شهر داکا افتتاح کرد. داکا به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهر‌های جهان با بیش از ۲۰ میلیون ساکن از ازدحام ترافیک رنج می برد. داکا، یکی از شلوغ ترین شهرهای جهان شناخته می شود؛ بطوری که تردد بین خانه و محل کار در این شهر، بعضا تا 4 ساعت از وقت مفید ساکنان این شهر را تلف می کند.

افتتاح اولین خط مترو در یکی از شلوغ ترین پایتخت های جهان

افتتاح اولین خط مترو در یکی از شلوغ ترین پایتخت های جهان
افتتاح اولین خط مترو در یکی از شلوغ ترین پایتخت های جهان

بنگلادش اولین خط ریلی مترو خود را در پایتخت خود یعنی شهر داکا افتتاح کرد. داکا به عنوان یکی از پرجمعیت ترین شهر‌های جهان با بیش از ۲۰ میلیون ساکن از ازدحام ترافیک رنج می برد.

داکا، یکی از شلوغ ترین شهرهای جهان شناخته می شود؛ بطوری که تردد بین خانه و محل کار در این شهر، بعضا تا ۴ ساعت از وقت مفید ساکنان این شهر را تلف می کند. متروی داکا با مشارکت مالی کشورهای خارجی راه اندازی شده و دولت با علم به خسارت اقتصادی ترافیک، دنبال توسعه مترو است.

اواخر دسامبر ۲۰۲۲ سی ان ان خبری با این عنوان منتشر کرد: «افتتاح نخستین خط مترو در یکی از پرازدحام ترین شهرهای جهان».

مقصود، شهر داکا پایتخت بنگلادش بود که افتتاح مترو در این شهر، خبری مهم و امیدبخش برای شهروندان است؛ شهروندانی که سال ها با مشکل ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم کرده و از ازدحام و همهمه شهری، به ستوه آمده اند.

داکا پایتخت بنگلادش، شهر مسجدها و ریکشاهاست، همان وسایل نقلیه سه چرخه ای که مسافرکشی می کنند. شهری با تراکم جمعیت بالا که قطب اقتصادی و فرهنگ بنگلادش محسوب می شود. شهری با تاریخ رنگارنگ و البته وسایل نقلیه رنگارنگ تر. چهره ای رنگی اما شلوغ.

افتتاح نخستین خط مترو در داکا

نمایی از ایستگاه افتتاح شده متروی داکا
نمایی از ایستگاه افتتاح شده متروی داکا

سیستم حمل و نقل پایتخت بنگلادش، سال ها با مشکلات متعددی مواجه بود تا اینکه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲، یعنی کمتر از یک ماه پیش، خبرگزاری ها نوید تحولی بزرگ در حمل و نقل شهری بنگلادش را دادند: «افتتاح نخستین خط مترو در داکا». به این ترتیب، پس از پاکستان و هند، بنگلادش سومین کشور جنوب آسیاست که مترو دارد.

در شهری با جمعیت بیش از ۲۰ میلیون نفر، ترافیک سنگین شهروندان را واقعا کلافه و فرسوده می کند. همزمان با اعلام این خبر، «شیخ حسینه» نخست وزیر بنگلادش افتتاح متروی داکا را باعث افتخار دانسته است.

این خط مترو در شهر داکا طی ۶ سال سال ساخته شده و نخستین خط متروی اجرا شده ی این شهر در واقع خط ۶ آن است که بیش از ۲۰ کیلومتر طول دارد و ۱۶ ایستگاه برای این خط در نظر گرفته شده است.

نقشه کلی خطوط متروی شهر داکا
نقشه کلی خطوط متروی شهر داکا

فاز اول این خط اخیرا به اجرا در آمده و فاصله ۱۲ کیلومتری میان دو منطقه اوترا و آگارگاون را بدون توقف طی می کند. گرچه کرونا باعث شد روند اجرای پروژه کاهش یابد اما فاز اول آن به موقع اجرا شد.

در هر قطار، یک واگن به زنان اختصاص خواهد داشت. راننده نخستین قطار نیز یک زن به نام «مریم افیزه» بوده که گفته تجربه رانندگی مترو، برایش مثل رویایی به تحقق پیوسته است.

فاز دوم این خط، در سال جاری میلادی راه اندازی خواهد شد. انتظار می رود خط متروی جدید، هر ساعت حدود ۶۰ هزار نفر را جابه جا کند.

اتلاف وقت در ساعات کاری بدلیل ترافیک شدید شهر، سالانه حدود ۳ میلیارد دلار به اقتصاد داکا خسارت وارد می کند. خانم حسینه نخست وزیر این کشور گفته تکمیل این پروژه، یعنی ۶ خط و ۱۰۰ ایستگاه، کمک بزرگی به کاهش ترافیک خواهد کرد.

هر ایستگاه دارای یک اتاق عملیات، کانتر فروش بلیت، سالن، بخش مدیریت زباله، نمازخانه، سیستم اطفای حریق، پله برقی و آسانسور است.

بخش اعظمی از تامین مالی پروژه، بر عهده صندوق های توسعه ژاپن بوده که شریک اصلی طرح توسعه بنگلادش است و مجری آن، «شرکت حمل ونقل انبوه داکا» است.

طبق آمارهای سال ۲۰۰۴، میانگین سرعت ماشین ها در خیابان های داکا حدود ۲۱ کیلومتر در ساعت بوده که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۶ کیلومتر در ساعت رسیده است. در نتیجه، یک سفر اتوبوسی بین دو شهر اوترا تا موتیجهیل، بیش از ۴ ساعت طول می کشد.

اما به لطف مترو، حالا مسافران می توانند این مسافت را در عرض ۴۰ دقیقه طی کنند. این تحول بزرگ در سیستم حمل ونقل، نقش مهمی در رشد اقتصادی بنگلادش خواهد داشت.

قطار شکوفایی اقتصاد داکا

وب سایت داکا تریبون در مقاله ای تحلیلی نوشته که گرچه این طرح، به زیان های مالی منجر خواهد شد اما اقتصاد کشور از راه های دیگر از آن بهره خواهد برد.

در بنگلادش، خسارت های اقتصادی ناشی از ترافیک سر به فلک می کشد. در سال ۲۰۱۸، این هزینه ها سالانه حدود ۴/ ۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این رقم بیش از ۱۰ درصد بودجه کشور است.

ساعات زیادی در ترافیک هدر می رود و چنانچه ترافیک داکا تا ۶۰ درصد کاهش یابد، از هزینه های هنگفتی جلوگیری خواهد شد. و راه حل آن، مترو است. مترو باعث کاهش ۴/ ۲ میلیارد دلاری هزینه ها می شود که این عدد سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی این کشور است. به علاوه، این سیستم میتواند سرعت زندگی بیش از ۱۵ میلیون نفر از شهروندان داکا را افزایش دهد و تردد را سهولت بخشد.

مترو داکا
مترو داکا

تاثیر حمل و نقل ریلی برقی و انبوه بر چالش های شهرهای پرجمعیت

حمل ونقل ریلی برقی، یکی از روش های پایدار و کم مصرف است که میتواند انتشار دی اکسید کربن، مصرف انرژی و آلودگی صوتی را به ویژه در نواحی شهری به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

شرکت حمل ونقل انبوه داکا برای ردیابی ردپای کربن و بهینه سازی مصرف انرژی، از شرکت ABB دعوت به همکاری کرد. ABB که یک شرکت سوئیسی/سوئدی مستقر در زوریخ و فعال در حوزه برق قدرت و اتوماسیون است و کارش، ارائه طیف وسیعی از روش های تحلیلی است، درخواست داکا را پذیرفت و حالا در زمینه تحلیل داده ها، کنترل مصرف و توزیع انرژی و ردیابی ردپای کربن به داکا کمک می کند.

شرکت ABB در گزارشی در رابطه با روند پیشرفت پروژه متروی داکا گفته: کاهش انتشار کربن و بهبود کارآمدی مصرف انرژی در بخش حمل ونقل و به ویژه در حمل و نقل ریلی، و همزمان، تکامل قانون گذاری های زیست محیطی و پایبندی به توافق پاریس برای ما یک اولویت است. راه حل ها و تخصص ما به کارگزاران کمک می کند که در مسیر تحقق این اهداف باقی بمانند و روند پیشرفت خود را زیر نظر بگیرند.»

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد