احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز در دستور کار منطقه ازاد ارس
احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز در دستور کار منطقه ازاد ارس
احداث این مسیرهای ریلی می‎تواند ارتباط ریلی ما را با کشورهای CIS فراهم کند که برای آغاز هرچه زودتر عملیات عمرانی از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز در دستور کار منطقه ازاد ارس

مدیر عامل منطقه آزاد ارس ضمن تاکید بر ضرورت اتصال بنادر و مرزهای آبی به خطوط ریلی کشور گفت: طبق همین ضرورت و با استناد به مواد ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه در زمینه توسعه ریلی، برنامه و جذب سرمایه گذاری احداث خط آهن مسیر جلفااصلاندوز به طول ۲۰۴ کیلومتر با هزینه ۶۰۰ میلیون یورو و مشارکت در احداث خط آهن جلفا-چشمه ثریای ترکیه به طول ۱۴۰ کیلومتر را طی مکاتبه‌ای با وزارت راه‌وشهرسازی در دستور کار قرار داده‌ایم.

کلیات طرح احداث خط آهن جلفا - اصلاندوز

کلیات طرح احداث خط آهن جلفا – اصلاندوز

مدیرعامل راه آهن پیش از این، در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفته بود که از هرگونه همکاری با سازمان منطقه آزاد ارس استقبال می‌کند.

احداث خط آهن جلفا-اصلاندوز در دستور کار منطقه ازاد ارس

تشریح زیرساخت ها و پتانسیل موجود منطقه جهت فعالیت این پروژه:

محسن نریمان افزود: قطار تبریز-جلفا نیز در محدوده منطقه آزاد ارس هم اکنون در حال سیر است و طبق وعده های شرکت راه آهن قرار است سرعت سیر آن افزایش یابد.

نریمان ضمن بیان این نکته که بخش خصوصی داخلی، هدف سرمایه‌گذاری در این مسیر ریلی است، افزود: ۹۸‌درصد حمل و نقل داخلی این منطقه از مسیرهای جاده‌ای انجام می‌شود و با امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری برای اتصال جلفا به چشمه‌ثریا و اتصال خط‌آهن جلفا به ترکیه و اتمام مطالعات این مسیر، به‌زودی شاهد افتتاح عملیات عمرانی این پروژه خواهیم بود.

نریمان تاکید کرد: احداث این مسیرهای ریلی می‎تواند ارتباط ریلی ما را با کشورهای CIS فراهم کند که برای آغاز هرچه زودتر عملیات عمرانی از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، قرارگیری این منطقه در مسیر کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب را یک اصل در جهت توجه به پتانسیل کم‌نظیر آن برای هم‌گرایی اقتصادی در سطح بین‌الملل به‌وسیله توسعه زیرساخت‌های ریلی ارس ضروری دانست.

نریمان درباره موقعیت اقتصادی این منطقه نیز تصریح کرد: ارس در موقعیت استراتژیک تعاملات بین‌المللی قرار دارد و تثبیت موقعیت ایران در مدیریت زنجیره تامین و عرضه منطقه ای و ملی با توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی در مسیرهای ریلی و جاده‌ای محقق خواهد شد.