اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج
اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج
این مسیر به طول تقریبی 151 کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی احداث راه آهن تهران-همدان-سنندج است که بخش تهران-همدان آن در سال 1396 افتتاح شده است.

اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج

اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج
اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اتمام ریل گذاری راه آهن همدان- سنندج خبر داد و گفت:‌ این مسیر به طول تقریبی ۱۵۱ کیلومتر به عنوان بخشی از طرح ملی احداث راه آهن تهران-همدان-سنندج است که بخش تهران-همدان آن در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است.

خادمی ادامه داد: عملیات ریلگذاری این مسیر ریلی از دو سمت همدان و سنندج همزمان آغاز شد و صبح امروز با تکمیل ریل گذاری در نقطه تلاقی اتصال ریلی برقرار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین ریل ملی در این خط خبر داد و گفت: ۱۹ هزار تن ریل تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان در این پروژه به کار رفته است.

خادمی اتصال دو مرکز استان به شبکه ریلی کشور را از مزایای راه آهن همدان- سنندج دانست و گفت:‌ اتصال سنندج به شبکه راه آهن سراسری از طریق همدان و تهران، امکان توسعه پروژه در آینده و اتصال آن به استان های آذربایجان غربی، شرقی و کرمانشاه، جذب بخش قابل توجهی از ترافیک جاده ای برای جا به جایی بار و مسافر، توسعه صنعت گردشگری در منطقه و اشتغال زایی از دیگر مزایای احداث این خط آهن است.

مراسم اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج
مراسم اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن همدان-سنندج

مدیرعامل شرکت ساخت در خصوص عملیات اجرایی باقیمانده پروژه اظهار داشت: تکمیل بخشی از تقاطع های غیرهمسطح، تکمیل ساختمان خطوط ایستگاهی و عملیات تکمیل روسازی این محور ریلی باقی مانده است که نیازمند ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

معاون وزیر راه وشهرسازی پیشرفت فیزیکی کل ایستگاه های مسیر را ۸۴ درصد اعلام کرد و افزود: این مسیر ریلی دارای ۷ ایستگاه است که در فاز اول سه ایستگاه سنندج، دهگلان و قروه با پیشرفت فیزیکی کل حدود ۸۵ درصد تکمیل و به بهره برداری می رسد.

شایان ذکر است: راه آهن همدان – سنندج در سه قطعه طراحی شده است، از لحاظ توپوگرافی منطقه این مسیر ریلی ۱۴ درصد در کوهستان، ۲۰ درصد در تپه ماهور و ۶۶ درصد در دشت واقع شده است. دارای ۴۶ دستگاه تقاطع، ۲۹ دستگاه پل بزرگ و ۴۱۱ دستگاه پل کوچک است.

این خط ریلی در سال بیستم بهره برداری قابلیت بهره برداری سالانه ۳ میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار نفر مسافر را در سال دارا است.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت ساخت