قرارداد تامین ناوگان ریلی به ارزش ۱۴٫۵ همت امضا شد

عصر روز شنبه ۱۲ مهرماه، طی مراسمی قرارداد تامین ناوگان ریلی با شرکت های بخش خصوصی به میزان ۱۴٫۵ همت به امضا رسید.

در این مراسم قرارداد با شرکت مپنا برای ساخت ۴۰ دستگاه لکوموتیو سنگین و بازسازی ۳۷ دستگاه لکوموتیو زیمنس در بخش مسافری به ارزش ۱۲ همت و همچنین تفاهم نامه با شرکت مپنا برای حمایت از ساخت داخل و کاهش واردات به ارزش دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید.

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت این رویداد، گفت این قرارداد چهارمین اقدام مهم در صنعت ریلی در حدود یکسال گذشته است.
وزیر راه و شهرسازی صنعت ریلی ایران را یکی از نمونه های موفق دانست و گفت: در هیچ جای دنیا، ریل تا این اندازه با طبیعت و فرهنگ سرزمین خود پیوند نخورده است؛ به همین دلیل نیز ثبت ملی شده است.
وی با اشاره به تاثیر تحریمها و فشارهای روزافزون بر کشور، گفت: در شرایطی به سر میبریم که تحریم ها هر روز بیشتر می شوند و عرصه را بر متخصصان، بخش خصوصی و مردم تنگ می کنند تا توانمندی های آنان را زیر سؤال ببرند. این فشارها عزت و بالندگی کشور را هدف گرفته اند، اما امروز در کنار یکدیگر هستیم و این قراردادها با تکیه بر سرمایه گذاری داخلی به امضا رسیده اند.
صادق تاکید کرد: در این رویداد مهم، به کشورهای منطقه و همسایگان اعلام می کنیم که ظرفیت های داخلی کشور قابل توجه است. همچنین به کشورهایی که فشار وارد می کنند نشان میدهیم تمام ۱۴.۵ همت سرمایه این قرارداد از داخل تامین شده و ایران از توانمندی های فراوان برخوردار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافقات جدید در دست اجرا، گفت: به زودی نتایج این توافقات که بر توسعه کشور تاثیرگذار است، اطلاع رسانی خواهد شد. هرچه ترانزیت و صنعت ریلی رونق گیرد، وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش می یابد.

مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه در بخش ریلی نیازمند ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری است، گفت: بازگشت سرمایه گذاری ۱۴.۵ همتی در بخش تامین ناوگان ریلی، سالانه ۱۸ همت است.
جبارعلی ذاکری در مراسم امضای قراردادهای تامین ناوگان ریلی با استفاده از توان سازندگان داخلی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم پیشرفت تامین ۵۵۰ دستگاه لکوموتیو دیده شده است گفت: برای رسیدن به هدف جا به جایی ۳۰ درصدی بار از طریق ریل که باید در انتهای برنامه به ۱۸۰ میلیون تن برسیم، نیازمند سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلاری توسط بخش خصوصی هستیم.
مدیرعامل راه آهن، سرمایه گذاری ۱۴.۵ همتی برای تامین ناوگان ریلی را با استفاده از توان داخلی مستند به مصوبه شورای اقتصاد عنوان کرد و گفت: این میزان سرمایه گذاری، می تواند بازگشت سرمایه ۱۸ همتی سالیانه را به دنبال داشته باشد. بنابراین از حدود یک سال دیگر شاهد ورود این ناوگان به چرخه ریلی خواهیم بود؛ سرمایه گذاری که با خود اشتغال پنج هزار و ۴۰۰ نفر از جوانان این مرز و بوم را نیز به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در سال های گذشته به ویژه از سال ۹۷ تا ۱۴۰۳ به مرور آماده بکاری لکوموتیوها کاهش یافت، یادآور شد: در مرداد ۱۴۰۳ این آمادهبهکاری در پایین ترین سطح خود قرار گرفت و به ۴۸۹ دستگاه رسید، به طوری که تغییر مسیر ناوگان کشور به امری دشوار تبدیل شده بود. اما امروز از مجموع یک هزار و ۳۴ لکوموتیو موجود، ۵۶۳ دستگاه (معادل ۵۴ درصد) آماده به کار است و رشد ۱۴.۵ درصدی در آمادهبهکاری لکوموتیوها داشتهایم.
به گفته ذاکری، امروز ۷۱ دستگاه لکوموتیو اضافه نسبت به شهریور پارسال داریم که بخشی از آن توسط بخش خصوصی تامین شده و بخشی دیگر راه اندازی مجدد شده است.
مدیرعامل راه آهن گفت: امروز راه آهن با صرف نظر کردن از بخشی از درآمدها، از منابع داخلی خود برای بخش مسافری سوبسید پرداخت می کند و علاوه بر آن از سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز استفاده کرده است.
ذاکری گفت: تاکنون ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است. همچنین، طی قرارداد امروز بازگرداندن ۳۷ لکوموتیو مسافری به چرخه در دستور کار است که این مهم ظرفیت جابجایی مسافر ما را پنج درصد افزایش خواهد داد.
دیدگاهتان را بنویسید