فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز افتتاح شد
فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز افتتاح شد
همزمان با 41 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فاز سه خط یک مترو تبریز با حضور مقامات کشوری، ملی و مدیران استانی مورد افتتاح قرار گرفت.

فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز افتتاح شد

فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز افتتاح شد
فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز افتتاح شد
سخنان دکتر واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری در آیین افتتاح فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز:
سخنرانی دکتر واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری در آیین افتتاح فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز

دکتر محمود واعظی _رییس دفتر ریاست جمهوری_ روز پنجشنبه در آیین افتتاح فاز سوم خط یک قطار شهری تبریز گفت: در ایام دهه مبارک فجر امسال ، ۶ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در بخش‌های مختلف استان آذربایجانشرقی افتتاح شد که این بیانگر شکست طرحهای دشمنان و حرکت رو به رشد کشور است.

دکتر محمود واعظی روز پنجشنبه در آیین افتتاح فاز سوم خط یک قطار شهری تبریز گفت: در ایام دهه مبارک فجر امسال ، ۶ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در بخش‌های مختلف استان آذربایجان شرقی افتتاح شد که این بیانگر شکست طرحهای دشمنان و حرکت رو به رشد کشور است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تبریک چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، از تلاش‌ مسئولان استان آذربایجانشرقی در راستای اجرای طرح ها و پروژه های مختلف در این استان قدردانی کرد.

وی با ابراز خرسندی از انسجام و همبستگی مسئولان استان گفت: نماینده ولی فقیه در استان سرمنشأ فعالیت های مثبت و وحدت بخشمیان مسئولان استان هستند همچنان که استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس و سایر مسئولان نیز افرادی دلسوز و زحمتکش می باشند.

دکتر واعظی بهره برداری از خط یک قطار شهری تبریز را خدمتی شایسته به مردم تبریز برشمرد و افزود: خوشبختانه مدیرعامل قطار شهری تبریز این وعده را دادند که هر سه ماه یکبار بخشی از قطار شهری تبریز به بهره برداری خواهد رسید که این خبری خوش برای مردم این شهر است.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط کلانشهرها توسعه قطار شهری و حمل و نقل عمومی ضروری است و باید اینگونه تسهیلات را برای مردم در این مناطق فراهم کنیم، گفت: توسعه قطار شهری ضمن کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی هوا، رفت و آمد مردم را بسیار تسهیل میکند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی استانی فعال و پویا در بخش‌های مختلف است، گفت: براساس گزارش مسئولان استان در دهه فجر امسال حدود ۶ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در بخش‌های مختلف این استان به بهره برداری رسیده است و این بسیار حائز اهمیت است؛ این در حالی است که در ۲ سفر رئیس جمهور به این استان حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در زمینه های گوناگون به بهره برداری رسیده است.

آیین افتتاح فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز
آیین افتتاح فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز
سخنان مهندس مولوی فرد مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در آیین افتتاح فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز:
سخنرانی مهندس مولوی فرد مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در آیین افتتاح فاز سوم خط ۱ قطار شهری تبریز

مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه پیش از این از افتتاح این خط درپایان سال خبر داده بود و امروز با وجود شرایط سخت اقتصادی و تحریم های متعدد با تلاش مهندسان داخل کشور و استفاده از توان شرکت های داخلی یک ماه پیش از زمان وعده داده شده این پروژه افتتاح شد.

فاز سه خط یک مترو تبریز در هفت ایستگاه طراحی شده است که در حال حاضر این افتتاح با سه ایستگاه عبوری انجام می شود.

بهره مندی مسافرین غرب و جنوب غرب تبریز از خدمات بهینه حمل و نقل عمومی یکی از اصلی ترین دغدغه های سازمان قطار شهری تبریز در دوسال گذشته بود و امروز مردم این منطقه نیز می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

خط یک مترو تبریز به طول ۱۷٫۲ کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل ۱۸ ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است.

این فاز با ۷.۲ کیلومتر باهفت ایستگاه که فعلا سه ایستگاه آن به صورت عبوری خواهد بود فعالیت خود را آغاز میکند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه گفت: با تلاش تمام متولیان امر امروز افتتاح خط ۱ به صورت کامل محقق شده است و از ایستگاه ۱۲ تا ایستگاه ۱۸ خط ۱ مترو ، به صورت آزمایشی روزانه سه ساعت در مسیر مسافرگیری خواهد کرد.

مصطفی مولوی فرد با اشاره به اشتغال بیش از ۱۴۰۰ نفر در پروژه بزرگ قطار شهری تبریز گفت: اگر تامین بودجه و املاکی که شهرداری در اختیار ما قرار داده نبود امروز مترو همچون سال های قبل در آستانه تعطیلی قرار داشت.

ایستگاه میدان کهن خط یک مترو تبریز
ایستگاه میدان کهن خط یک مترو تبریز

مولوی، با اشاره به بهره برداری از ایستگاه میدان کهن در این آیین گفت: محل این ایستگاه یکی از قدیمی ترین میادین شهر تبریز بوده و همجواری آن با بازار بزرگ شهر تبریز نقش تاثیر گذاری در ارتباطات و تجارت داشته است و این میدان محل تقاطع و تبادل سه خط مترو است و امیدواریم با کمک دولت و پیگیری نمایندگان محترم در مجلس با توسعه راه ها، تبریز به عنوان پل ارتباطی بین ایران و اوراسیا نقش آفرینی کند‌.

وی با تاکید بر احیای جایگاه تجاری شهر تبریز گفت: صنعت مترو می تواند در توسعه شهر و جذب گردشگر و عبور از مناطق قدیمی شهر با حفظ هویت و آثار آنها به این توسعه کمک کند.

سخنان شهردار تبریز در آئین افتتاح فاز نهایی خط ۱ مترو:

سخنان شهردار تبریز در آئین افتتاح فاز نهایی خط ۱ مترو

ایرج شهین باهر در آیین افتتاح فاز سوم خط ۱ مترو تبریز با اشاره به همکاری مسئولان شهری و استانی در پروژه مترو، اظهار کرد: افتتاح مترو یک اتفاق بزرگ برای شهر تبریز است و این موفقیت در سایه همدلی و پیگیری های امام جمعه محترم، استاندار، اعضای شورا و همه مجموعه های دخیل حاصل شده است.

او ادامه داد: با این همدلی و همکاری و به رغم وجود مشکلات و فشارهای اقتصادی، روند کار پروژه مترو تبریز حتی یک روز هم تعطیل نشد تا امروز در چنین ایام مبارکی شاهد افتتاح فاز سوم خط ۱ باشیم.

شهردار تبریز با بیان اینکه طی دو سال گذشته، به اندازه هشت سال قبل تر از آن اعتبار به پروژه مترو اعتبار تزریق شده است، عنوان کرد: با تزریق این میزان اعتبار به مترو، سعی کردیم که مشکلات پیش روی این پروژه را برطرف کنیم که جا دارد از اعضای محترم شورای اسلامی شهر که این پروژه را از ابتدای کار در اولویت قرار داده و پیگیری کرده اند، قدردانی کنم.

او افزود: در طول سال های ۹۷ و ۹۸، رقم ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار و ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به پروژه مترو تبریز اختصاص یافته است که این میزان تقریبا برابر با مجموع اعتبار اختصاص یافته به مترو به میزان هزار و ۳۲۴میلیارد طی ۱۶ سال گذشته بوده است.

ایرج شهین باهر گفت: در این میزان اعتبار اختصاص یافته به مترو، اعتبارات دولتی کمتر از اعتبارات شهرداری تبریز بوده است و ما تلاش می کنیم اعتبارات دولتی را نیز بگیریم تا این پروژه تکمیل شود.


تصاویری از ایستگاه میدان کهن خط یک مترو تبریز:
افتتاح فاز سوم خط یک مترو تبریز
افتتاح فاز سوم خط یک مترو تبریز
فاز سوم خط یک مترو تبریز
فاز سوم خط یک مترو تبریز
افتتاح فاز سوم خط یک مترو تبریز
افتتاح فاز سوم خط یک مترو تبریز