علت حادثه برخورد قطار در مسیر تهران – کرج مشخص شد
پس از بررسی های صورت گرفته، علت العلل حادثه متروی تهران – کرج در صبح روز یک دی ماه(۱۴۰۰)، ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالیگ و تجهیزات تشخیص داده شد که به ایجاد خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در سال های اخیر منجر شده است.
امروزه در متروهای پیشرفته ی دنیا، مراکز فرمان و سیستم سیگنالینگ از مهمترین بخش های مورد توجه محسوب میشود که متاسفانه در تهران حدود بیست سال از نوسازی این مراکز حیاتی می گذرد.
طبق بررسی های به عمل آمده در کمیسیون عالی سوانح و بازبینی که در ظهر روز حادثه با حضور تمامی عوامل ذی ربط در ایستگاه چیتگر برگزار گردید و پس از بازبینی و بررسی مکالمات مرکز فرمان و تصاویر استخراج شده از دوربین های نظارتی مشخص شد، راهبر قطار جانبی بدون داشتن سیگنال و مجوز عبور از ایستگاه، ۷۰۰ متر مانده به محل حادثه سیستم اتوماتیک قطار را بدون رعایت پروتکل و بدون هماهنگی با مرکز فرمان غیر فعال کرده و با وجود فعال بودن سامانه لوپ قطار اکسپرس و درست عمل کردن سوزن خط اصلی، متاسفانه منجر به برخورد قطار جانبی به قطار تندرو گردیده است.
متاسفانه طی سالهای اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی و ارتقاء و ارزیابی نیروی انسانی متروی تهران انجام نشده و از سوی دیگر با فرسودگی و عدم اورهال زیرساخت ها، فشار کاری نیز به این کارکنان زحمت کش دو چندان شده است. این در حالی است که راهبران مترو همواره در خدمت رسانی به شهروندان بی دریغ تلاش می کنند.
از اورژانس، آتش نشانی، نیروی انتظامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به ویژه دکتر زاکانی شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که با حضور میدانی خود، یکپارچگی در مدیریت بحران را به نمایش گذاشتند به خاطر حضور به موقع، تلاش خالصانه و همراهی شان در این حادثه صمیمانه قدردانی می شود.
همچنین از تمامی کارکنان زحمت کش و خدوم شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه که با تمام توان برای ارائه خدمات در مترو تلاش می کنند، تشکر می کنیم.
در پایان از تمامی مسئولان تقاضا می شود بحث نوسازی و اورهال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را در اولویت برنامه ای خود قرار دهند.
دیدگاهتان را بنویسید