شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal
شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal
آرسلو میتال در سال ۲۰۰۶ از ادغام ۲ شرکت مجزای آرسلور و فولاد میتال به وجود آمد. شرکت آرسلور دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بود که سرانجام در سال ۲۰۰۶ این شرکت نیز توسط فولاد میتال خریداری شد و شکل امروزی شرکت آرسلو میتال به وجود آمد.

معرفی شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal – بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان

بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان شرکت آرسلور میتال (ArcelorMittal) است. دفتر مرکزی این شرکت چندملیتی در شهر لوکزامبورگ سیتی، لوکزامبورگ قرار دارد. بااینکه این شرکت، یک شرکت نوپا درزمینهٔ فولاد به‌حساب می‌آید اما توانسته است، خیلی زود بازار کل دنیا را در دست بگیرد و عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان را یدک بکشد.

شرکت آرسلور میتال (ArcelorMittal) – بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان
لاکشمی میتال

آرسلو میتال در سال ۲۰۰۶ از ادغام ۲ شرکت مجزای آرسلور و فولاد میتال به وجود آمد. تأسیس کننده این شرکت فردی به نام لاکشمی میتال، (به انگلیسی: Lakshmi Mittal) است که با ثروت ۱۶٫۵ میلیارد دلار در جایگاه ششمین فرد ثروتمند جهان، قرار دارد.

آرسلو میتال در رتبه ۷۰ بزرگترین شرکت های جهان قرار دارد.

اما جالب است بدانید که، تولید فولاد خام این شرکت در سال ۲۰۱۱ معادل ۹۷،۲ میلیون تن برآورد شده است که این خود یک رکورد نیز محسوب می‌شود.

تاریخچه:

همان‌طور که گفته شد این شرکت در سال ۲۰۰۶ طی ادغام ۲ شرکت به وجود آمد اما اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این شرکت قبل از این تاریخ بیندازیم درمیابیم که این کارخانه در سال ۱۹۷۶ پایه‌گذاری شد، زمانی که لاکشمی میتال با سرمایه پدری، کارخانه فولادی را، در کشور اندونزی خریداری کرد. لاکشمی باروحیه بسیار خوب تجاری خود به خرید و ادغام شرکت‌های مختلف فولاد پرداخت. درنهایت این ادغام‌ها در سال ۱۹۸۹ ظرفیت تولید سالیانه این شرکت، به ۴۲۰ هزار تن ‌رسید.

شرایط شرکت هرسال بهتر از قبل می‌شد و هرساله تولید تا حد بسیار بالایی پیشرفت می‌کرد به‌نحوی‌که در سال ۲۰۰۰ میلادی، ظرفیت تولید این کارخانه از مرز ۲۰ میلیون تن گذشت. لاکشمی میتال همچنان به خرید سهام شرکت‌های در حال ورشکستگی در سراسر جهان ادامه می‌داد و این خریدها سرانجام به شرکت آهن و فولاد ترینیداد، در سال ۱۹۸۹ و شرکت فولاد هامبورگ نیز رسد.

شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal
شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal

سرانجام در سال ۲۰۰۴ با ادغام ۲ شرکت فولاد بین‌المللی ال‌ان‌ام (به‌عنوان شرکت مادر) و شرکت ایسپات شرکت فولاد میتال به وجد آمد. فولاد میتال همچنان به خرید سهام شرکت‌های فولاد می‌پرداخت و قبل از سال ۲۰۱۱ با خرید گروه فولاد آمریکا، شرکت فولاد میتال به بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فولاد جهان، تبدیل شد و تولید آن به ۵۷٫۵ میلیون تن رسید.

شرکت آرسلور دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان بود که سرانجام در سال ۲۰۰۶ این شرکت نیز توسط فولاد میتال خریداری شد و شکل امروزی شرکت آرسلو میتال به وجود آمد. و بدین ترتیب شرکت میتال به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان با اختلاف بسیار نسبت به بقیه رقبا قرار گرفت.

شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal
سیاست کاری ؛ عامل پیشرفت

همان‌طور که از تاریخچه شرکت متال متوجه شدیم، لاکشمی میتال مدیرعامل این شرکت یک فرد باسیاست‌های منحصربه‌فرد خود است. آرسلور میتال درزمینهٔ فولاد دارای سیاست‌های کاری فراوانی است که، همین سیاست ها عامل پیشرفت این کارخانه بوده است. آرسلو میتال با تولید حدود ۱۰۰ میلیون تن فولاد، به‌تنهایی حدود ۱۰٪ درصد فولاد جهان را تولید می‌کند و بنابراین قدرت بلامنازع فولاد جهان محسوب می‌شود.

در آرسلور میتال دارای ۳۲۰٫۰۰۰ نفر نیروی کار از حدود ۵۰ ملیت مختلف است و شرکت ۵٫۰۰۰ مشتری عمده در ۱۵۰ کشور جهان دارد. کارخانه‌های فولاد میتال در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپای غربی، آفریقا، اروپای شرقی و کشورهای مستقل همسود، در صدر شرکت‌های تولیدکننده فولاد قرار دارند و تولیدات خود را در حوزه‌های مختلف خودرو، مهندسی و صنایع خانگی عرضه می‌کنند.

شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal
فعالیت های جدید صنعتی شرکت:

ازآنجا که آرسلور میتال بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد و یکی از پیشرفته ترین کارخانه های این حوزه است همیشه پیرو صنعت های جدید حوزه فولاد بوده است و همین موضوع باعث شده است که این شرکت از فناوری‌های جدید در صنعت فولاد استفاده کند. حوزه‌های جدید فناوری که این شرکت درزمینهٔ فولادسازی استفاده می‌کند عبارت است از:

  • توسعه فولادهای آلومینانز برای صنایع خانگی.
  • توسعه ورق‌های فولادی نازک با پوشش پلیمری.
  • توسعه فولادهای جدید استحکام بالا، به‌ویژه برای صنعت خودروسازی.
شرکت تولید فولاد آرسلور میتال ArcelorMittal
میتال به دنبال شهرتی بیشتر

امروزه تنها فولادساز جهانی (به مفهوم واقعی) آرسلور میتال است، که کارخانه‌های تولید محصولات فولادی آن، در کشورهای: ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، ترینیدادوتوباگو، فرانسه، آلمان، جمهوری چک، لهستان، رومانی، مقدونیه، اوکراین، قزاقستان، الجزایر، چین و آفریقای جنوبی مستقر میباشند.

شرکت آرسلور میتال به‌عنوان غول صنعت فولاد، انواع محصولات فولادی را تولید و عرضه می‌کند. این محصولات شامل محصولات فولاد تخت و بلند است. محصولات تخت شامل تختال (اسلب)، ورق، ورق نورد گم‌شده، ورق نورد سرد شده، ورق فولاد گالوانیزه، ورق آلومینایزشده و ورق رنگی است. محصولات فولاد بلند نیز شامل شمش، مفتول، میل‌گرد ساده و آج‌دار در مقاطع مختلف، سیم، میخ، سیم بُکسل، انواع مقاطع مانند نبشی، سپری، ریل، تیرآهن، پروفیل و انواع لوله است.

برج آرسلورمیتال اوربیت، مستقر در لندن، که بین ورزشگاه المپیک لندن و مرکز ورزش‌های آبی لندن واقع شده است

علاوه بر فولاد، شرکت آرسلور میتال، آهن اسفنجی نیز تولید می‌کند. میزان تولید آهن اسفنجی این شرکت بیش از ۱۱ میلیون تن (سال ۲۰۰۵) است. میتال سعی بر آن دارد، که مواد خام و اولیه تولید آهن و فولاد را نیز، خود تهیه کند. بدین‌جهت هم‌اکنون، این شرکت چهارمین تولیدکننده سنگ معدن آهن در دنیاست و ۵۰٪ درصد نیاز خود را، تأمین می‌کند.

این شرکت از سال ۲۰۰۸، بیش از ۸۰٪ درصد سنگ‌آهن موردنیاز خود را در درون شرکت تأمین می‌کند. آرسلور میتال، در تأمین کک نیز خودکفاست و حدود ۴۰٪ درصد زغال‌سنگ را نیز خود تأمین می‌نماید. شرکت میتال در زیرساخت‌های موردنیاز صنعت فولاد، حمل‌ونقل، نیروگاه و توزیع انرژی و نیز استخراج معادن فعال است.

وبگاه رسمی : www.ArcelorMittal.com

منبع

فولاد ۲۴