سر بی کلاه “حمل و نقل عمومی” از سهمیه بندی بنزین
حال حمل و نقل عمومی تهران خوب نبود و حالا با افزایش تعداد مسافرانش در پی سهمیه بندی بنزین، اوضاع شلوغی اش به مراتب بدتر شده است. مترو در هر هروز هفته در ساعات پیک صبح و عصرگاهی شلوغ بود و حالا این شلوغی به دلیل گرایش بیشتر به استفاده از مترو به کل ساعات تسری یافته! وضعیت اتوبوس هم دست کمی از مترو ندارد؛ به خصوص خطوط BRT .
سر حمل و نقل عمومی کلانشهرها به خصوص تهران چندین سالی است که از بودجههای دولتی بی کلاه مانده، به همین دلیل ناوگانی فرسوده و تعمیری حاصل سالها کم توجهی مسئولان برای مردم تهران باقی مانده است. مراجعه بیشتر شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی، آنهم در صورتی که نه واگن و نه اتوبوسی به سیستم اضافه شده است؛ تنها موجب افزایش تعداد مسافران شده، بگونه ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران میگوید: افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل عمومی تهران دارد و برآورد میشود که با سهمیه بندی بنزین بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش مسافر داشته ایم که این موضوع مشهود است.
وی ادامه میدهد: با اینکه تمام ناوگان حمل و نقل عمومی را برای سرویس دهی بهتر و سریع فعال کردیم؛ اما دقت داشته باشید که با توجه به سهمیه بندی بنزین، استقبال مردم از مترو و اتوبوس بیشتر است و این در حالیست که شهرداری تهران توان افزایش ناوگان را ندارد.
محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با تأیید افزایش تعداد مسافران وسایل حمل و نقل عمومی بعد از سهمیه بندی بنزین، میگوید: در هفته اول در مترو تهران شاهد افزایش ۱۱ درصدی مسافران که حدود ۲۰۰ هزار نفر میشود، بودیم و در شبکه اتوبوسرانی نیز به خصوص در خطوط بی.آر.تی تعداد مسافران افزایش یافته بود که در حال آمارگیری هستیم؛
اما حالا که استقبال مردم از حمل و نقل عمومی بهتر شده است باید از این فرصت استفاده کنیم چرا که تجربه نشان داده معمولا در پی افزایش هزینه ها یک الی دو ماه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند اما اگر امکانات کافی نباشد، بعد از مدتی دوباره به حمل و نقل شخصی خود روی می آورند.
به گزارش ایسنا، در حالی مسئولان شهرداری از کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه مند هستند که نگاهی به وضعیت و سن ناوگان نشان میدهد، وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط خوبی قرار ندارد؛ به گونه ای که در حوزه اتوبوسرانی حدود ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس ها اعم از گازسوز یا دیزلی فعال است که بیش از ۳۵۰۰ دستگاه آن عمری بیش از ده سال دارند.
به عبارت ساده تر یک چهارم ناوگان اتوبوسرانی از سن فرسودگی عبور کردند و این در حالی است که حدود ۱۰ سال است که دولت های مختلف هیچ اتوبوس جدیدی به تهران تحویل نداده است.
همچنین در مترو نیز با اینکه وضعیت فنی بهتر از اتوبوسرانی است اما کمبود شدید واگن سبب شده در تمامی ساعات شاهد شلوغی ایستگاه های مترو باشیم، همانگونه که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران عنوان میکند: باید فکر اساسی به حال مترو کرد؛ چرا که در حال حاضر بیش از یک هزار واگن در مترو فعال اند و حدود ۳۰ درصدشان نیز باید اورهال شوند؛ اما اجبارا باید از این قطارها استفاده کنیم که ممکن است در حین سرویس دهی دچار حادثه یا خرابی شوند و دقت داشته باشید که اگر یک واگن یا یک قطار مترو نتواند به درستی کار کند، کل سرویس دهی خط و حتی شبکه مترو را دچار اختلال میکند.
محسن هاشمی در مورد وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقلی پایتخت بعد از گرانی بنزین با تاکید بر لزوم جبران کمبودها در این حوزه میگوید: تهران باید طبق برنامه ۹۰۰۰ اتوبوس و ۳۰۰۰ واگن داشته باشد اما ندارد، در حال حاضر شبکه اتوبوسرانی کمتر از ۶۰۰۰ اتوبوس و تعداد واگن ها نیز ۱۳۰۰ دستگاه است و عمر متوسط اتوبوس هایمان بیش از ۱۱ سال است، در حالیکه کمتر از ده سال فرسوده می شوند و باید پیگیری کنیم که چرا یارانه حمل و نقل عمومی داده نشده است.
وی با اشاره به قوانین و آئین نامه های توسعه ناوگان در تهران تصریح میکند: براساس قانون هدفمندی یارانه ها، سالانه می بایست ۴۰۰۰ میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص داده میشد که متاسفانه در طول ۱۱ سال دولت های روحانی و احمدی نژاد پولی در این خصوص به شهرداری کلانشهرها از جمله تهران نداده اند و حالا حمل و نقل عمومی کلانشهرها ۴۴ هزار میلیارد تومان طلبکار هستند.
هاشمی با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت باعث فشار بر روی حمل و نقل عمومی میشود و از این محل حتی یک ریال نیز به حمل و نقل عمومی نداده اند، می افزاید: شورای اقتصاد مصوبه خرید ۲۰۰۰ واگن را دارد اما برای اجرایی شدن باید هفت دستگاه دیگر اعم از بانک مرکزی، وزارت نفت و… نیز پای کار بیایند که نمی آیند.
رئیس شورای اسلامی ادامه میدهد: مصوبه دیگری در مورد خرید ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی بوس در دولت به امضا رسید اما آنهم به دلیل مشکلات مالی و تحریمی اجرایی نشد که با وجود برگزاری جلسات متعدد با مسئولان دولتی هنوز این مهم اجرایی نشده است.
هاشمی با اشاره به جلسه مدیریت شهری با جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مورد توسعه حمل و نقل عمومی میگوید: تا بحال سه زمان برای جلسه با جهانگیری مشخص شده و از آنجایی که معاون اول میخواهد مقامات ارشد مرتبط نیز در این جلسه باشند؛ به دلیل عدم حضور آنها این جلسات به تعویق افتاده است.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در مورد وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پس از سهمیه بندی بنزین با بیان اینکه انتظار عمومی مردم این است که وقتی قیمت حامل های انرژی افزایش یافته، حمل و نقل عمومی نیز توسعه یابد، میگوید: ما در صورتی مردم را به صرفه جویی و استفاده کمتر از بنزین و حمل و نقل شخصی دعوت می کنیم که ناوگان حمل و نقل شخصی توان و کشش لازم را ندارد.
وی با بیان اینکه طبیعی است که بخشی از منابع حاصله از سهمیه بندی بنزین و حتی صادرات بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود، ادامه میدهد: مسئولان بارها اعلام کرده اند که تمام منابع حاصله از سهمیه بندی بنزین را به افراد جامعه برمیگرداند و حمل و نقل عمومی مصداق بارز برگرداندن پول به مردم است؛ چرا که همه افراد در هر قشری، اعم از ثروتمند یا فقیر و…. از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند و بهتر است از محل سهمیه بندی یا صادرات بنزین منابعی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به نامه نگاری حناچی و وزیر کشور با دولت برای اختصاص بخشی از درآمدهای سهمیه بندی بنزین به توسعه حمل و نقل عمومی می افزاید: صحبت هایی در این زمینه شده اما مکانیزم دقیق و روشنی پیش بینی نشده است.
پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی جوابگوی این حجم مراجعات مردمی نیست، میگوید: اگر کمکی برای توسعه ناوگان نشود اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد و نمیتوان به خوبی پاسخی به فشار تقاضای مسافران داد و این در حالی است که تاکید ما بر خرید اتوبوس است چراکه خرید واگن زمان بیشتری لازم دارد و از زمان تامین اعتبار تا ورود واگن به ناوگان ۱.۵ تا دو سال زمان صرف خواهد شد اما اتوبوسها به سرعت وارد ناوگان میشوند.
ایسنا در پایان مینویسد: آنگونه که مسئولان شهری اعلام کردند، تعداد مسافران حمل و نقل عمومی پس از سهمیه بندی بنزین ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد کرده و این در حالی است که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در شرایط مطلوبی به سر نمی برد و به نظر می رسد می بایست برای پوشش بهتر، مسئولان شهری رایزنی بیشتری با دولت ،مجلس و… داشته باشند تا مبادا سر حمل ونقل عمومی تهران از سهمیه بندی بنزین بی کلاه بماند.
دیدگاهتان را بنویسید