سرمایه گذاری عظیم راه آهن در بخش ریلی
نشست مشترک حل چالشهای حوزه ریلی متشکل از اعضای کمیسیون صنایع مجلس و مدیر و هیاتعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با حضور وزیر راهوشهرسازی عصر دیروز در محل شرکت راه آهن برگزار شد.
سعید محمدزاده گفت: از سال ۹۲ تا به حال به دلیل کاهش تعرفهها میزان حمل بار از ۳۲میلیون تن به ۴۷میلیون تن رسیده است و پیشبینی ما این است که ترانزیت ریلی در سال ۹۷ به ۲٫۳ میلیون تن برسد.
مدیرعامل راهآهن با تاکید بر اینکه سال ۹۶ نزدیک به ۴۲۷ میلیون بار در بخش جاده انجام شده است، افزود: سهم حمل ریل در کشور ۴۷میلیون تن است که اگر سیاست درستی در بخش حملونقل بهکار رود، امکان افزایش حمل ریلی تا ۸۵میلیون تن در سال وجود دارد.
محمدزاده با اشاره به اینکه اروپا، چین و ترکیه مقصد بار راهآهن بوده است، افزود: در کریدور وارداتی نزدیک به ۲۰میلیون تن بار و در بخش صادرات ۶۰میلیون تن از طریق حملونقل انجام شده است که درصورتیکه بندرها مشمول تحریم نشوند تا ۷۲ تن میتوانیم برای ترانزیت تضمین کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه حملونقل ریلی صرفه اقتصادی در زمینه سوخت دارد، تصریح کرد: اگر برنامه حملونقل ریلی در برنامه ششم توسعه محقق شود نزدیک به ۷۵۱میلیارد تومان برای کشور صرفهجویی خواهد داشت.
او با بیان اینکه شرکت راهآهن در سال ۹۶ نزدیک به ۸۵۰میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده است، گفت: سرمایهگذاری در بخش مسافری ریلی باید بهصورت لیزینگی انجام شود زیرا سرمایهگذاری در این بخش سودآور نیست.
محمدزاده توضیح داد: برای نمونه تولید هر واگن مسافری ۴۰ نفره هفتمیلیارد تومان هزینه میبرد اما تولید یک اتوبوس یک میلیارد تومان هزینه دارد؛ بنابراین صرفه سرمایهگذار بر تولید اتوبوس است و تا فرهنگسازی در حوزه اتکا به حملونقل ریلی صورت نگیرد مشکلات حوزه مسافری حل نمیشوند.
محمدزاده تاکید کرد: در هرحال دولت نباید در مسیرهایی که ظرفیت حملونقل ریلی وجود دارد به حملونقل جادهای یارانه سوخت بپردازد.
دیدگاهتان را بنویسید