اولین مرحله توسعه ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۰/ورود ۱۶۹دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی
امروز -شنبه ۱۲ تیرماه – مراسم اولین مرحله توسعه ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن انجام شد.
این ناوگان که با توانمندی صنایع داخلی تولید و به شبکه افزوده شده است در مجموع پنج میلیون و ۸۰۰ هزار یورو صرفه جویی به همراه داشته است.
در اولین مرحله توسعه ناوگان ریلی، در مجموع ۱۵۶ واگن باری نو، ۳ دستگاه لکوموتیو و ۱۰ واگن مسافری بازسازی شده به ارزش ۳۵۲ میلیارد تومان توسط شش شرکت سازنده داخلی وارد شبکه ریلی کشور شد.
در این مراسم همچنین تفاهم نامه طرح ساخت و تامین مالی برقی کردن راه آهن حومه ای تهران- گرمسار، به امضا رسید.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه میکنیم ، گفت: ۸ هزار میلیارد تومان در خط دوم ریلی بافق ـ تربت حیدریه سرمایهگذاری خواهد شد.
محمد اسلامی امروز در مراسم ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل به شبکه ریلی و امضاء تفاهمنامه طرح ساخت و تأمین مالی برقی کردن راهآهن حومهای تهران ـ گرمسار، اظهار داشت: در ابتدا ضرورت دارد به سالروز جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری ایرباس ایرانی که در سال ۶۷ رخ داد، اشاره کنم؛ این ننگ از چهره استکبار جهانی هیچ وقت پاک نمیشود، آنها این جنایت جنگی را موجب افتخار خود دانستند و به فرمانده آن ناو آمریکایی که هواپیمای مسافری را مورد حمله قرار داد، مدال افتخار دادند.
وی افزود: حافظه ملت ایران مملو از جور و ظلم آمریکا در حق ملت است و جلوه ظلم آمریکا در حق مردم ایران، در موضوع تحریم ها نیز خود را نشان داده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: امسال اولین برنامه ورود الحاق ناوگان ریلی تولید داخل را به شبکه ریلی برگزار میکنیم، اگر چه نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد آنچنانی در این موضوع رخ نداده است، اما این به یک جریان پایدار تبدیل شده است و کارخانههای سازنده داخلی با ظرفیت سازنده خود و استفاده از خلاقیتها، اقلام گلوگاهی در این حوزه را خود تولید میکنند تا وابسته به خارج نباشیم.
اسلامی ادامه داد: سومین سال منع ورود ناوگان ریلی خارجی به کشور را تجربه میکنیم و امیدواریم با استفاده از ظرفیت شرکتهای سرمایهگذار و تنوع مالی در این حوزه، رونق اساسی به وجود آید و روند تولید عرضه ناوگان افزایش یابد.
اسلامی تأکید کرد: در حوزه مسافری ضرورت دارد اهتمام ویژهای برای سرعت تولید واگن مسافری داشته باشیم تا راه آهن با کیفیت مناسب و غیرفرسوده در شبکه ریلی تردد کند.
وی گفت: هدفگذاری جابهجایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال، در راه آهن دنبال میشود؛ نفوذ در مراکز بار، ایجاد مراکز لجستیکی و هماهنگی با کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت در قالب حمل و نقل ترکیبی هم از اهدافی است که دنبال میکنیم تا به آن هدف ۱۰۰ میلیون تن بار ریلی در سال برسیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در توسعه زیرساختها و اتصال شبکه ریلی و برطرف کردن نقاط گلوگاهی که موجب کندی حرکت قطارها میشود، همچنین ایجاد خطوط دوم ریلی، کارهای با اولویتی انجام شده است و امیدواریم سهم ریل در اقتصاد کشور روز به روز افزایش یابد.
اسلامی با تأکید بر اینکه تحول اساسی در فناوری سامانههای ریلی مهم است، اظهار داشت: فقط به دنبال بازسازی و نوسازی ناوگان نیستیم بلکه باید به موضوع قطارهای پرسرعت نیز ورود کرده و این حوزه را توسعه دهیم و برقیسازی خطوط و ناوگان در اولویت قرار گیرد که در این باره گامهای اساسی برداشته شده است.
وی گفت: امروز کنسرسیومی درباره برقیسازی راه آهن حومهای تهران ـ گرمسار تشکیل شد تا ظرفیتهای صنعتی و مالی و تجارب شرکتهای سرآمد کشور با تأمین مالی در هم بیامیزد و کنسرسیومی ترکیبی برای این پروژه شکل بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند سال اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی پروژههای عمرانی آسیب دیدهاند اما وزارت راه و شهرسازی موفقترین دستگاه در جذب منابع مالی پروژههای عمرانی بود ولی نیاز است سرفصلهای تأمین مالی را متنوع کنیم و یکی از الگوها در این باره برقیسازی راهآهن حومهای تهران ـ گرمسار از طریق کنسرسیوم است.
اسلامی بیان کرد: در هفته جاری قرارداد راه آهن اصفهان ـ اهواز منعقد میشود و در راه آهن زاهدان ـ بیرجند هم گروه فراغ مشارکت میکند.
وی اضافه کرد: بخش هایی از کریدور زاهدان ـ چابهار در ماههای آینده بهرهبرداری میشود، همچنین بخش بیرجند تا یونسی و باقیمانده از زاهدان به زابل و بیرجند در دستور کار است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ۸ هزار میلیارد تومان در خط دوم ریلی بافق ـ تربت حیدریه سرمایهگذاری خواهد شد تا ظرفیت جدیدی برای انتقال بار پیدا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۲۱ مرداد سال گذشته کار گروه جهادی برقی سازی خطوط ریلی ایجاد شد همچنین کارگروه ناوگان برقی هم تشکیل شده است که تولید میشود و در شبکه سیر خواهد کرد.
سعید رسولی امروز در مراسم ورود ۱۶۹ دستگاه ناوگان ریلی تولید داخل و امضای تفاهمنامه طرح ساخت و تامین مالی برقی کردن راه آهن حومه ای تهران گرمسار اظهار داشت: توسعه کریدورهای ترانزیتی و تعامل با کشورهای همسایه با وجود حلقههای مفقوده نظیر رشت-آستارا، شلمچه-بصره و زاهدان-میرجاوه با حمل ترکیبی ادامه دارد و از این ظرفیتها استفاده میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حلقه مفقوده شلمچه-بصره و رشت-آستارا ظرفیتهای ترانزیتی خوبی برقرار شده است که استفاده می شود.
وی تاکید کرد: بانکها باید در توسعه تولید داخل همکاری کنند ما از سال ۹۸ ورود ناوگان ریلی خارجی را به کشور ممنوع کردیم از سوی دیگر تولیدکننده داخلی در کنار آنکه تولیدات خود را گسترش داد تولیدات خود را هم ملی کرده است به عنوان مثال در ناوگان امروز از سیستم ترمز ملی استفاده شده است.
رسولی اظهار داشت: شروع کار برقی سازی خطوط ریلی با تکیه بر نیروهای داخلی امروز رقم میخورد ما با طرف خارجی مذاکراتی در این باره داشتیم اما به خاطر تحریمها کار انجام نشد.
مدیرعامل راه آهن گفت: از ۲۱ مرداد سال گذشته کار گروه جهادی برقی سازی خطوط ریلی ایجاد شد همچنین کارگروه ناوگان برقی هم تشکیل شده است که تولید میشود و در شبکه سیر خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید