امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی
نشست امضای تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزی با هدف تسهیل در واردات کالاهای اساسی به کشور، با حضور رستم قاسمی و سیدجواد ساداتینژاد، وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و معاونین آنها در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
این تفاهمنامه به منظور استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل و نقل دریایی، ریلی و جادهای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصا اوراسیا و آسیای میانه و در نظر گرفتن شرایط و امکانات ریلی بین المللی و بنادر شمالی و جنوبی ایران از نظر امکانات و تجهیزات بندری، ریلی و جادهای منعقد شده است.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست با تاکید بر ظرفیتهای بالای کشور در حوزه حمل و نقل به ویژه در بخشهای دریایی و ریلی، بر لزوم بهرهبرداری بهینه و موثر از آنها برای تامین کالاهای اساسی از کشورهای مبدا و تولیدکننده آنها و واردات کالاها و توزیع متوازن آن در کشور تاکید کرد.
وزیر جهاد کشاورزی هم در این جلسه با استقبال از اهتمام وزارت راه و شهرسازی برای فراهم کردن زمینه برای تسهیل و تسریع در واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از قبیل گندم، روغن، جو، ذرت، سویا، برنج و شکر، اولویت شبکه حمل و نقلی مد نظر وزارتخانه متبوعش را شبکه ریلی و سپس جاده ای عنوان کرد.
با اشاره به بندهایی از این تفاهم نامه مبنی بر تعهد وزارت جهاد کشاورزی جهت در اولویت اول قرار دادن حمل و نقل ریلی برای حمل کالاهای اساسی از مبادی ورودی کشور، عنوان کرد: اولویت حمل و نقل ریلی برای حمل کالاهای اساسی در سفر استانی به هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی در دی ماه سال گذشته و سپس گفتوگو با وزیر محترم جهاد کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در آن سفر بر لزوم شکستن انحصار ۱۵ ساله یک شرکت برای حمل کالاهای اساسی در داخل کشور و افزایش رقابتپذیری و ایجاد جهش در ظرفیت حمل ریلی کالاهای اساسی تاکید کردیم که با حمایت و پیگیری مهندس رستم قاسمی وزیر محترم راه و شهرسازی و همچنین با حمایت دکتر ساداتی نژاد، وزیر محترم جهاد کشاورزی این تفاهمنامه در هفته گذشته به امضاء رسید.
دکتر صالحی افزود: در سالهای اخیر شاهد بودیم که در برخی از شرایط حساس، حمل و توزیع کالاهای اساسی دچار اختلال میشد. با توجه به اینکه فقط یک شرکت اجازه حمل کالاهای اساسی را در داخل کشور در دست داشت، این انحصار باعث کندی ترخیص کالاهای اساسی وارد شده به کشور می شد و یکی از دلایل رسوب حجم بالایی از کالاهای اساسی در گمرکات و بنادر کشور، همین انحصار بود.
دکتر صالحی در خصوص حمل جاده ای کالاهای اساسی گفت: در رویکرد لجستیک نوین که در جهان مورد اتفاق نظر کارشناسان و مجامع علمی است؛ حمل جاده ای از طریق مبادی ورودی و خروجی کشور برای انتقال در شریان های اصلی در مسافت های طولانی به دلایل متعدد از جمله افزایش ترافیک، سوانح و تلفات جادهای، افزایش هزینه حمل (به ویژه با احتساب هزینههای ناشی از میزان مصرف انرژی)، قابلیت اطمینان پایین تر در حمل انبوه و توزیع کالاهای اساسی به ویژه در شرایط حاد آب و هوایی مناسب نیست.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: استفاده از شیوه حمل و نقل جاده ای برای حمل و توزیع مویرگی در مسافت های کوتاه و پوشش و تکمیل شبکه حمل و توزیع برای نقاطی که حمل ریلی میسر نیست عملکرد بهینه، هزینه کمتر، قابلیت اطمینان بهتر و ایمنی بالاتری را ایجاد می کند.
بر اساس این مبنا، تفاهم نامه منعقد شده، نقطه آغازی برای اصلاح و بهینه سازی نظام حمل و توزیع کالاهای اساسی و ایفای نقش موثر حمل و نقل ریلی و ترکیبی و پیاده سازی شیوه نوین لجستیک در کشور خواهد بود.
دکتر صالحی در پایان بیان داشت: به زودی دستورالعمل اجرایی تفاهمنامه مذکور تدوین و ابلاغ خواهد شد و شرکت های حمل و نقل ریلی متقاضی که امکانات مناسبی برای حمل کالاهای اساسی دارند میتوانند طی فراخوانی که توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام خواهد شد بدون هیچ گونه محدودیتی برای مشارکت در حمل کالاهای اساسی در قالب این تفاهم نامه و دستورالعمل اجرایی آن، تقاضای خود را ثبت نمایند تا پس از بررسی های لازم، به وزارت جهاد کشاورزی معرفی شوند.
دیدگاهتان را بنویسید