دوشنبه / ۴ تیر / ۱۴۰۳ Monday / 24 June / 2024
×
عصر امروز، چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، با حضور مسئولان ارشد ملی و استانی، فاز اول خط دوم قطارشهری شیراز افتتاح و با بهره برداری از سه ایستگاه، امکان جابه جایی مسافر از جنوب به مرکز، غرب و شرق این شهر فراهم شد.
افتتاح فاز اول خط دو مترو شیراز

افتتاح فاز اول خط دو مترو شیراز

افتتاح فاز اول خط دو مترو شیراز
افتتاح فاز اول خط دو مترو شیراز

در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب، پروژه ملی فاز یک خط دوم قطارشهری شیراز با حضور وزیرکشور، استاندار و جمعی از مدیران فارس و مجموعه مدیریت شهری شیراز، افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.

عصر چهارشنبه ۱۹ بهمن و در آستانه چهل و چهارسالگی انقلاب اسلامی، فاز یک خط دوم قطارشهری شیراز که با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اجرایی و احداث شده است، با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و جمعی از مدیران شهری شیراز به بهره‌برداری رسید.

در این مرحله از پروژه خط دوم مترو شیراز، سه ایستگاه از ۸ ایستگاه پیش‌بینی شده قابل استفاده خواهد بود که مهمترین آنها، ایستگاه میدان امام حسین(ع) به عنوان ایستگاه تبادلی بین خط یک و دو قطارشهری است.

متروی شیراز

ابتدای دهه ۸۰، سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، بنیان گذاشته و تاسیس شد و یک سال بعد و در سال ۱۳۸۱، رسما عملیات اجرایی برای احداث مترو (قطارشهری) در این کلانشهر از میدان الله، استارت خورد، اما حدود ۱۲ سال پس از آن و در سال ۱۳۹۳، فاز اول خط یک، به بهره برداری رسید.

قطار شهری، یکی از پروژه های زمانبر و ملی در شهرهای پر جمعیت کشور به شمار می رود به طوری که زمان اجرای این پروژه در شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و … را می توان جزو طولانی ترین پروژه ها دانست، اما بی‌تردید اثرات آن بر بهبود تردد شهری در کلانشهرهایی که بهره‌برداری را شروع کرده اند، می توان مشاهده کرد.

خط یک مترو شیراز

خط یک متروی شیراز با در برگیری ۲۰ ایستگاه، شرق و غرب این کلانشهر را به هم متصل کرده است.

فاز اول خط یک متروی شیراز، مهرماه ۱۳۹۳، با ۸ ایستگاه و در مسیری ۱۱ کیلومتری و فاز دوم این خط، مرداد سال ۱۳۹۶ کامل شد تا مسیر حدود ۲۵ کیلومتری حدفاصل میدان‌های الله تا احسان، با قطارشهری قابل پیمایش باشد.

خط دو مترو شیراز

عملیات ساخت خط دوم قطارشهری شیراز، اواخر آذرماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد و امروز یعنی ۱۹ بهمن ماه سال ۱۴۰۱، یک فاز از این خط با ۳ ایستگاه، آماده بهره برداری شده است. چهارسال اول پس از آغاز ساخت این خط، بیشترین توان شهرداری معطوف به تکمیل خط یک بود و پس از آن و از سال ۱۳۹۷، کار در خط ۲ سرعت گرفت.

خط ۲ قطارشهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳ ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان ختم خواهد شد.

ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶۰۰۰ نفر ساعت بوده که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقه ای برای اعزام قطارها در افق طرح در نظر گرفته شده است.

این پروژه در دو فاز اجرایی شد که فاز اول آن از میدان شکوفه تا میدان امام حسین(ع) به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر با در نظر گرفتن ۹ ایستگاه طراحی و عملیاتی شد و اکنون با سه ایستگاه آماده بهره برداری شده است. فاز دوم که مسیری بالغ بر ۴ کیلومتر را در بر می‌گیرد، ۴ ایستگاه را شامل می شود.

مسیر ۱۱ کیلومتری فاز اول شامل دو تونل عمیق تک خطه هر کدام به طول تقریبی ۷.۵ کیلومتر و حدود ۲ کیلومتر مسیر روزمینی است.

عملیات ساخت تونل های عمیق پس از سرویس و تعمیر دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) و کارخانه تولید قطعات بتنی پیش ساخته که قبلا برای اجرای تونل های خط یک مورد استفاده قرار گرفته بود برای خط دو مورد استفاده قرار گرفته است.

برای توقف و سرویس سیستم ناوگان خط دو محوطه دپو و پارکینگ قطارها در ابتدای خط به مساحت ۱۳ هکتار در نظر گرفته شده است که شامل سالن و تجهیزات ویژه سرویس و تعمیر و شستشوی قطارها است.

افتتاح، بهره برداری و مسافرگیری فاز اول خط 2 متروی شیراز
افتتاح، بهره برداری و مسافرگیری فاز اول خط ۲ متروی شیراز

عمیق ترین ایستگاه متروی شیراز

ایستگاه های خط ۲ در عمق متوسط ۱۷ متر از سطح زمین احداث شده یا در حال ساخت است و در ایستگاه امام حسین (ع) با عمق ۳۴ متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک عمیق ترین ایستگاه مترو در شیراز و حتی کشور به شمار می‌رود، اگرچه ایستگاه های استقلال و پانزده خرداد هم در عمق بین ۱۵ تا ۲۲ متری، ایجاد شده است.

اجرای این پروژه به دلایل مختلف خصوصا عبور آن از یک مسیر پرترافیک و وسیع شهری، الزام در اجرای حفاری کل مسیر به شکل زیرزمینی و البته مسائل مالی و اعتباری، حدود ۸ سال به طول انجامید و اکنون هم شماری از ایستگاه های این خط، نسبتا کامل شده است.

در این بین، آغاز عملیات اجرایی فاز دوم خط ۲ که آذرماه امسال شکل گرفت، این امید را ایجاد کرده است که طی حدود ۲.۵ سال آینده شاهد کامل شدن این خط قطار شهری و فراگیری دسترسی به بستر حمل و نقلی سریع، پاک و ایمن در شهرراز باشیم. اگرچه وجه مهمی از فاز دوم قطار شهری شیراز، ایجاد دسترسی مناسب شهروندان و مسافران به منطقه سه و اماکن تاریخی و گردشگری مهمی نظیر ارم، حافظیه، سعدیه، باغ جهان نما و دروازه قرآن است.

افتتاح، بهره برداری و مسافرگیری فاز اول خط 2 متروی شیراز
افتتاح، بهره برداری و مسافرگیری فاز اول خط ۲ متروی شیراز

خط سه مترو شیراز

طرح توسعه مترو در شیراز که تا حداقل ۶ خط دیده شده بود، در مسیر خط سه نیز ادامه دارد و عملیات اجرایی این خط نیز مرداد سال ۱۳۹۹ با حضور نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه بودجه وقت، آغاز شد و همچنان در حدفاصل میدان معالی آباد تا ایستگاه راه آهن، ادامه دارد.

براساس وعده داده شده در زمان آغاز عملیات اجرایی خط سوم، قرار است کار طی ۵ سال نهایی شده و در سال ۱۴۰۴ جشن بهره‌برداری از این خط برپا و در مهمترین وجه، بین فرودگاه و راه آهن شیراز مسیر دسترسی ریلی ایمن و امن و سریع، ایجاد شود.

ممانعت از ورود خبرنگاران

به گزارش ایسنا، خبرنگارانی که برای حضور در مراسم افتتاح فاز یک خط دوم مترو شیراز، به دعوت دستگاه‌های مرتبط در محل حاضر شده بودند، اجازه ورود به محل مراسم را نیافتند!

مسئولان امر حاضر در محل برگزاری مراسم، اعلام کردند که هماهنگی برای حضور خبرنگاران در مراسمی که قرار بود بخشی از آن با سخنرانی وزیرکشور همراه باشد، انجام نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *