اعلام جزئیات تردد قطارهای تندروی مسیر تهران-مشهد
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن از راه اندازی قطارهای تندروی مسیر تهران-مشهد در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این قطارهای خودکشش در واقع همان قطارهای اتوبوسی هستند که تعدادی از آنها اورهال شده و مجدد به سیر بازگشته اند و همه روزه در مسیر تهران به مشهد و بالعکس طی مدت زمان هشت ساعت این مسیر ریلی را طی خواهند کرد که قیمت بلیت این قطارها براساس خدمات داخل قطار، متفاوت بوده و بین قطارهای چهار ستاره و پنج ستاره خواهد بود.
طباطبایی درباره تردد قطارهای تندرو تهران مشهد را که بنابر گفته مدیرعامل راه آهن قرار است در دهه فجر راه اندازی شود، اظهار کرد: قطار تندروی تهران – مشهد در واقع همان قطارهای تِرَن سِت مسیر تهران-مشهد هستند که قبلا هم در این مسیر سیر می کردند.
این قطارها خودکشش هستند؛ یعنی بدون استفاده از لکوموتیو کار می کنند؛ به طوری که روی هر سالن موتور کشنده قرار گرفته که نیروی کشش هر سالن را تامین می کند.
وی افزود: هر ست از این قطارهای ترن ست یا خودکشش پنج واگن دارد و نوعی قطار اتوبوسی است.
این نوع قطار در گذشته هم در مسیر تهران-مشهد بوده ولی به دلیل پاره ای از مشکلات یعنی محدودیت ها و مباحث فنی مدتی از سیر خارج بود که با همکاری مالک این قطارها (شرکت رجا) هماهنگی ها صورت گرفته و تامین منابع، روی تعدادی از این قطارها تعمیراتی انجام شد و مجوز سیر را از شرکت راه آهن دریافت کرد.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن ادامه داد: این قطارها از ۲۵ دی ماه به صورت آزمایشی به صورت یک روز درمیان و از دوم بهمن ماه به صورت همه روزه در سیر قرار گرفته اند و تاکنون نیز مشکلی خاصی گزارش نشده و قرار است در در دهه فجر رونمایی و راه اندازی شوند.
به گفته وی، این قطار همه روزه در مسیر تهران-مشهد به طور همزمان در مسیر رفت و برگشت در سیر خواهد بود.
همچنین این قطار صبح از تهران به سمت مشهد و از مشهد به سمت تهران حرکت می کند و عصر به مقاصد خود می رسند. مدت زمان سیر این قطارها حدود هشت ساعت در نظر گرفته شده که با احتساب توقف نماز، حدود هشت ساعت و ۳۰ دقیقه سیر نرمال خواهد داشت.
طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا این ترن ستها با قطارهای تندروی برقی تفاوت دارند؟ گفت: تامین برق قطارهای برقی از طریق سیستم های بالاسری انجام می شود ولی ترن ست ها توسط موتور دیزلی که روی هر سالن قطار گرفته حرکت می کند و با سوخت گازوییل کار می کنند.
طباطبایی پاسخ داد: حدود ۱۰۰ واگن از این قطارها در سال ۸۵ تا ۹۰ وارد کشور شدند که در مسیرهای تهران-مشهد، تهران-یزد و تهران-میانه در سیر بودند و به دلیل مسائل پیش آمده از جمله تحریم، متوقف شدند اما با همکاری های صورت گرفته این واگن ها اورهال شدند و پنج دستگاه مجوز سیر دریافت کرد.
مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه آهن با بیان اینکه در مسیر تهران-مشهد مدت زمان سیر متفاوت و حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت است، گفت: با استفاده از این ترن ست ها سیر به حدود هشت ساعت کاهش می یابد و حدود دو تا سه ساعت در زمان، صرفه جویی خواهد شد.
وی همچنین در خصوص قیمت بلیت این قطارها نیز گفت: در مسیر تهران – مشهد قیمت های متفاوتی بسته به نوع خدماتی که قطارها ارائه می دهند، برای بلیت وجود دارد. این قطار ترن ست علاوه بر خدمات داخل قطار، زمان سیر کوتاه تری نسبت به بقیه قطارها دارند و براساس آن قیمت گذاری شده است که نرخ آن بین قطارهای چهار ستاره و پنج ستاره خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید