اتریش؛الگوی پروژه راه آهن سریع السیر اروپا
شرکت های راه آهن اروپایی مشغول رفع موانع پروژه «راه آهن سریع السیر اروپا» هستند، پروژه ای که بخش مهمی از توافق اقتصاد سبز این اتحادیه به شمار می رود.
راه آهن سریع السیر اروپا از اتریش هم میگذرد، کشوری که بالاترین سرانه مسافرت قطار را در اروپا دارد.
اما راه آهن ملی هر کشور معیارهای فنی خود را دارد و همین در تردد قطارها بین کشورها مانع ایجاد میکند.
برنارد رایدر، عضو راه آهن فدرال بلژیک میگوید: «هر مرزی قوانین و مقررات و چالش های فنی تازه ای دارد و اینها باید عوض شود.»
انتشار ۲۵ درصد از گازهای گلخانه ای در اروپا نتیجه فعالیت بخش حمل و نقل است و بروکسل میخواهد برای به صفر رساندن انتشار آلاینده ها تا سال ۲۰۵۰ تردد قطارهای سریع السیر را سه برابر کند.
هر اتریشی دو برابر میانگین دیگر اروپایی ها با قطار طی طریق می کند، امری که بهنظر کارشناسان نتیجه وجود زیرساخت و تعدد ایستگاه هاست.
راه آهن فدرال اتریش از سال ۲۰۱۹ فقط از منابع تجدیدپذیر برق مورد نیازش را تامین می کند، از همین رو ۸ نیروگاه آبی و یک نیروگاه خورشیدی انحصاری دارد.
هرچند اروپا در زمینه حمل و نقل بیش از دیگر بخش ها روی خط آهن سرمایه گذاری کرده، اما هنوز بلیط هواپیما در اروپا به نسبت از قطار ارزان تر است و برخی کنش گران اعتراض دارند که چرا فقط سفر هوایی از مالیات بر ارزش افزوده و سوخت معاف است.
کشورهای اروپایی پیوسته به یارانه های ویژه راه آهن می افزایند تا از هزینه سفر با قطار بکاهند. برای نمونه، در اسلوواکی و مجارستان سالمندان کم درآمد به رایگان سوار قطار میشوند، و اتریش اخیرا بلیت حمل و نقل شهری سالانه ای صادر کرده که روزانه تنها ۳ یورو هزینه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید