آغاز ریل گذاری راه آهن خاش-چابهار
ظهر امروز (اول آذرماه ۱۴۰۳) همزمان با اولین سفر استانی رییس جمهور مسعود پزشکیان به استان سیستان و بلوچستان، با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار به زاهدان حدفاصل خاش تا چابهار به طول ۴۶۶ کیلومتر با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب شرق کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور آغاز شد.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی امروز اول آذرماه در ادامه سفر به استان سیستان و بلوچستان در آیین آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن خاش به چابهار حضور یافت و فرمان آغاز عملیات ریل گذاری این خط را صادر کرد.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، همکاران راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجری این پروژه اظهار کرد: کریدور شمال – جنوب از اولویت دار ترین و استراتژیک ترین پروژه های ریلی در کشور است.
صادق با اشاره به اینکه چندین دولت برای راه آهن چابهار-زاهدان و در ادامه آن به سرخس تلاش کرده اند، ادامه داد: این خط ریلی راهی به سوی توسعه کشور است و در ارتباط ما با همسایگان اثربخش خواهد بود.
وی در واکنش به بخشی از سخنان عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص احتمال اتمام پروژه ریل گذاری خاش- چابهار تا ۱۴۰۴ گفت: هم دولت وفاق ملی و هم قرارگاه خاتم الانبیا از اهمیت این پروژه مطلع هستند.
از این رو باید تلاش کنیم تا طول اجرای آن کوتاه تر شود. برای این منظور باید برای تامین منابع مالی آن بیشتر تلاش کنیم. البته قرارگاه خاتم الانبیا نشان داده است که حتی اگر منابع تامین نشود نیز کار را پیش خواهد برد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این پروژه ریلی حتی زودتر از پایان ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد از تلاش های تمامی دولت های گذشته در زمینه اتمام بخش هایی از این پروژه تقدیر کرد و اظهار امیدواری کرد تا این پروژه در طول دولت وفاق ملی به بهره برداری برسد.
عضو کابینه دولت چهاردهم در حاشیه این مراسم نیز در گفتگو با خبرنگاران پروژه راه آهن چابهار – زاهدان را دروازه توسعه شرق و بسیار مهم و عظیم خواند و افزود: با وجود همه تحریم های ظالمانه علیه کشور، خوشبختانه با دانش مهندسی بالا این پروژه در حال انجام است و انشالله با غیرت و همت دولت چهاردهم شاهد پایان یافتن این کریدور در دولت وفاق ملی باشیم.
عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه در ۲۰ سال گذشته شاهد اجرای بخش های مختلف راه آهن چابهار – زاهدان بوده است، گفت: بر اساس ماده ۵۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت ساخت خطوط راه آهن در ایران در دست اجراست که شامل ۶ کریدور شمالی و جنوبی و دو کریدور شرقی – غربی است. کریدور چابهار-سرخس پنجمین کریدور از میان آنهاست که ۵ مرز کشور را به هم متصل می کند.
خطیبی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱، ۱۵۵ کیلومتر از راه آهن زاهدان-خاش به بهره برداری رسید، خاطرنشان کرد: محور خاش-چابهار به طول ۴۶۶ کیلومتر است که زیرسازی آن پیشرفت حدود ۸۰ درصدی دارد و طویل ترین پروژه ریلی کشور به ارزش یک و نیم میلیارد دلار به شمار می رود.
وی ضمن تشکر از رییس جمهور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی در حمایت از تامین مالی این پروژه اظهار امیدواری کرد تا این پروژه تا پایان ۱۴۰۴ و یا اوایل ۱۴۰۵ این پروژه به اتمام برسد.
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها پیشرفت فیزیکی کل راه آهن خاش-ایرانشهر را ۶۰ درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز ۷۴ درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریل گذاری آن هستیم.
وی ریل مورد نیاز برای ساخت این ۴۶۶ کیلومتر را ۷۰ هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی است و کارخانجات داخل کشور تامین می شود.
خطیبی اظهار داشت: هم اکنون تمامی جبهه های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار-زاهدان فعال هستند.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاهها در خصوص وضعیت اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی کل محور ۷۳ درصد، زیرسازی ۸۷ درصد، روسازی ۲۶ درصد و ساختمانها ۲۷ درصد است.
خطیبی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر- نیکشهر به طول ۱۷۴ کیلومتر را ۶۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول ۱۴۰ کیلومتر نیز ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به ۹۴ درصد رسیده است.
وی راه آهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب های آزاد، دسترسی افغانستان به آبهای آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین المللی است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر ۱۷ کیلومتر پل و ۱۷ کیلومتر تونل احداث میشود و برای ساخت آن ۹۱ هزار تن ریل، ۱٫۱۹ میلیون تن اصله تراورس، ۲۸۷ دستگاه سوزن و ۲.۵ میلیون بتن بکار می رود.
بخوانید: بهره برداری از راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۳
بخوانید: راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد
بخوانید: تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان تا پایان کار دولت
دیدگاهتان را بنویسید