آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار
هرکس براساس میل شخصی خود یکی از انواع سفرهای زمینی با وسیله شخصی، اتوبوس یا قطار و نیز سفرهای هوایی و دریایی را انتخاب میکند. جدا از نوع سفرها، هرکس براساس وسیلهای که با آن سفر میکند از حقوقی برخوردار است که باید با آنها آشنا باشد.
نوروز فرا رسیده است و بسیاری از مردم یا در حال سفر هستند یا مهیای سفر میشوند. سفرها گوناگون هستند؛ هرکس براساس میل شخصی خود یکی از انواع سفرهای زمینی با وسیله شخصی، اتوبوس یا قطار و نیز سفرهای هوایی و دریایی را انتخاب میکند. جدا از نوع سفرها، هرکس براساس وسیلهای که با آن سفر میکند از حقوقی برخوردار است که باید با آنها آشنا باشد.
همه بلیتهای استردادی، در ساعت ۱۰ صبح روز قبل از حرکت، مجدداً به سیستم برگشت و در مراکز فروش بلیت شهر مبدأ و شهرهای اطراف آن عرضه میشود البته در صورتی که روز قبل از حرکت، ایام تعطیل باشد بلیت آن روز در روز اداری قبل صادر میشود
به عنوان مثال بلیت روز شنبه روز پنجشنبه عرضه میشود. به شرط حضور بهموقع (حداکثر ۴۵ دقیقه مانده به حرکت) در ایستگاه های راه آهن که سیستم فروش بلیت آنلاین دارند و در وقت اداری، بلیت المثنی طبق آییننامه مربوط صادر میشود؛ بلیت مفقودی نباید از طریق شبکه رایانه ای صادر و استرداد شده باشد.
صدور بلیت المثنی با ۵ درصد قیمت کل بلیت، انجام میشود و در صورت مفقود شدن آن، بلیت المثنی دیگری صادر نخواهد شد؛ در حال حاضر بلیت المثنی از طریق سیستم استرداد نمیشود. استرداد بلیت المثنی فقط به شرط ارائه بلیت اصلی است و بلیت المثنی به صورت همزمان در ایستگاه های آنلاین و همه نمایندگی های فروش و با هماهنگی اداره برنامهریزی و عملیات فروش انجام میشود.
در مورد تاخیر بیش از حد مقرر قطار اکسپرس یا سریع در رسیدن به مقصد، اگر تأخیر، ناشی از حوادث طبیعی نباشد در صورتی که ورود قطار به ایستگاه مقصد بعد از گذشت وعده غذایی روزانه باشد یک وعده پذیرایی رایگان براساس ساعت ورود قطار انجام میشود.
در صورت تأخیر بیش از زمان معین که منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدی شود، چنانچه فاصله بین ورود قطار قبلی و حرکت قطار بعدی بیش از ۳ ساعت باشد و همچنین هر دو بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل بلیت قطار بعدی پرداخت یا مسافر با قطارهای بعدی اعزام میشود.
چنانچه این تأخیر منجر به اقامت در شب شود، هزینه اقامت و غذا به عهده شرکت ریلی است.
در صورت اعزام با قطار درجه پایینتر مابه التفاوت بلیت به مسافر پرداخت میشود و در صورت اعزام با قطار درجه بالاتر، مابهالتفاوت از وی دریافت نمیشود.
چنانچه تأخیر بیش از سه ساعت بوده و ناشی از حوادث طبیعی نباشد و طبق برنامه فاصله بین رسیدن قطار و حرکت وسیله بعدی، بیش از ۴ ساعت بوده و هر دو بلیت به نام مسافر باشد، با ارائه مدرک لازم به مدیریت بازرگانی شرکت اقدام لازم برای پرداخت خسارت استرداد بلیت و سایر وسایل مسافرتی انجام میشود.
در صورت تأیید تأخیر بیش از یک ساعت و اطلاعرسانی به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیت ایستگاه و همچنین پانچ نبودن بلیت و تا قبل از حرکت قطار، وجه کامل بلیت در همان روز و در ایستگاه مبدأ پرداخت میشود.
در خصوص حقوق مسافر در قبال لغو برنامه رفت قطار برای دارندگان بلیت رفت و برگشت باید گفت که چنانچه بلیت به نام مسافر باشد، وجه کامل آن حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ حرکت در همه مراکز فروش پرداخت میشود.
[…] 🔸آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار […]
[…] 🔸آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار […]
[…] اخبار فروش بلیت قطار را از پورتال حمل و نقل ریلی دنبال کنید آنچه در مورد سفر با قطار باید بدانیم شرایط استرداد بلیت قطار توشه همراه مجاز و غیرمجاز در سفر با قطار آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار […]
[…] آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار […]
[…] معمولا متشکل از مدیر یا متصدی رستوران؛آشپز؛ آبدار و پرسنل پذیرایی است؛ رسیدگی و اهتمام به رفاه و تامین نیاز مسافرین داخل رستوران از اهم وظایف ایشان می باشد. کوپه قطارهای ۵ ستاره فدک آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار […]
[…] بخوانید: آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار […]
[…] آشنایی با حقوق مسافر در سفر با قطار […]