سه شنبه / ۲۲ مهر / ۱۴۰۴ Tuesday / 14 October / 2025
×
لجستیک به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که وظیفه انتقال، انبارش، بسته‌بندی و توزیع کالا را از محل تولید تا محل مصرف بر عهده دارند. راه آهن یکی از ستون‌های اصلی شبکه لجستیکی کشورها به شمار می‌آید. حمل و نقل ریلی به‌دلیل ظرفیت بالا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ایمنی بیشتر و هزینه کمتر، یکی از بهترین روش‌ها برای جابه‌جایی بارهای عمده و سنگین است.
معرفی و نقشه مراکز لجستیک ایران

معرفی و نقشه مراکز لجستیک ایران

معرفی و نقشه مراکز لجستیک ایران
معرفی و نقشه مراکز لجستیک ایران

لجستیک به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که وظیفه انتقال، انبارش، بسته‌بندی و توزیع کالا را از محل تولید تا محل مصرف بر عهده دارند. در واقع لجستیک حلقه‌ای حیاتی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است که باعث می‌شود کالاها در زمان مناسب، با کمترین هزینه و بیشترین کارایی به مقصد برسند. امروزه لجستیک تنها به جابه‌جایی فیزیکی محدود نیست، بلکه شامل برنامه‌ریزی، مدیریت داده‌ها، هماهنگی بین‌المللی و فناوری‌های نوین ردیابی و کنترل نیز می‌شود.

راه آهن یکی از ستون های اصلی شبکه لجستیک

در این میان، راه آهن یکی از ستون‌های اصلی شبکه لجستیکی کشورها به شمار می‌آید. حمل و نقل ریلی به‌دلیل ظرفیت بالا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، ایمنی بیشتر و هزینه کمتر، یکی از بهترین روش‌ها برای جابه‌جایی بارهای عمده و سنگین است. وقتی مسیرهای ریلی با مراکز لجستیکی ترکیب می‌شوند، انتقال کالا از کارخانه تا بندر یا مراکز توزیع با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌گیرد.

مراکز لجستیک ریلی نقاطی هستند که امکانات متنوعی مانند پایانه بارگیری و تخلیه، انبارهای سرپوشیده و روباز، خطوط ریلی دسترسی، و حتی زیرساخت‌های گمرکی و خدمات صادراتی در آنها متمرکز شده است. در چنین مراکزی، قطارها می‌توانند مستقیماً بار را از کامیون یا انبار دریافت کرده و به مقصدهای دور منتقل کنند؛ بدون نیاز به توقف‌های متعدد در مسیر. این امر باعث کاهش هزینه‌های حمل، زمان توقف کالا و ترافیک جاده‌ای می‌شود.

در سال‌های اخیر، توسعه‌ی این مراکز در کشورهای مختلف و از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است. ایجاد شبکه‌ای از مراکز لجستیک ریلی در مناطق صنعتی، بنادر و شهرهای بزرگ می‌تواند زنجیره تأمین را کارآمدتر کرده و نقش ایران را به‌عنوان حلقه‌ای مهم در کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل تقویت کند. این مراکز نه‌تنها به رشد تجارت داخلی کمک می‌کنند، بلکه زمینه اتصال بهتر ایران به مسیرهای ریلی آسیایی و اروپایی را نیز فراهم می‌سازند.

“شرکت راه آهن ج.ا.ا مسئولیت ایجاد و توسعه ۲۴ مرکز لجستیک مطابق اسناد بالادستی مصوب به شرح ذیل می باشد:

الف) احداث و راه اندازی ۱۷ مرکز ذیل سند آمایش مراکز لجستیک کشور که پیرو ابلاغ شماره ۰۲/۱۰۰/۸۳۶۷۶ مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به راه آهن ج.ا.ا واگذار شده است؛ شامل ۱۱ دهکده لجستیک (اصفهان، قزوین، یزد، مشهد، تبریز، سیرجان، شیراز، قم، زاهدان، اندیمشک وکرمانشاه)، ۵ مرکز لجستیک مرزی (شمتیغ، آستارا، سرخس، میرجاوه و اینچه برون) و ۱ پارک لجستیک (خواف).

ب) احداث و راه اندازی ۴ مرکز که متعاقبا به راه آهن ابلاغ شده است شامل اراک، جهرم، شلمچه و کاوه.

ج) توسعه بندر خشک آپرین که از دیرباز توسط راه آهن به عنوان اولین بندر خشک کشور پیگیری می شود.

د) احداث و راه اندازی ۲ مرکز که از طرف مقامات استانی مربوطه پیگیری می شود شامل رشت و پارس آباد”/منبع راه آهن

نقشه مراکز لجستیک راه آهن ایران

معرفی و نقشه مراکز لجستیک ایران
نقشه مراکز لجستیک ایران
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *