سه شنبه / ۲۲ مهر / ۱۴۰۴ Tuesday / 14 October / 2025
×
اگر همیشه زمان برایتان مهم است و می‌خواهید مسیرها را سریع‌تر و راحت‌تر طی کنید، قطارهای سریع‌السیر گزینه‌ای عالی برای سفر هستند. این قطارها با استفاده از فناوری‌های جدید، امنیت بالا و خدمات مناسب، سفری راحت و دل‌چسبی را برای مسافران فراهم می‌کنند. در سال‌های اخیر با توسعه خطوط ریلی در ایران، چند مسیر مهم به شبکه قطارهای سریع‌السیر اضافه شده تا رفت‌وآمد بین شهرهای شلوغ و پررفت‌وآمد شود. در این مطلب با قطارهای سریع‌السیر و مسیرهای فعال این نوع قطار در ایران آشنا می‌شویم.
قطار سریع السیر در کدام خطوط ریلی ایران فعال است؟
  • کد نوشته: 26299
  • منبع: #آگهی
  • 21 مهر 1404
  • بدون دیدگاه
  • برچسب ها

    قطار سریع السیر در کدام خطوط ریلی ایران فعال است؟

    اگر همیشه زمان برایتان مهم است و می‌خواهید مسیرها را سریع‌تر و راحت‌تر طی کنید، قطارهای سریع‌السیر گزینه‌ای عالی برای سفر هستند. این قطارها با استفاده از فناوری‌های جدید، امنیت بالا و خدمات مناسب، سفری راحت و دل‌چسبی را برای مسافران فراهم می‌کنند. در سال‌های اخیر با توسعه خطوط ریلی در ایران، چند مسیر مهم به شبکه قطارهای سریع‌السیر اضافه شده تا رفت‌وآمد بین شهرهای شلوغ و پررفت‌وآمد شود. در این مطلب با قطارهای سریع‌السیر و مسیرهای فعال این نوع قطار در ایران آشنا می‌شویم.

    قطار سریع‌السیر چیست و چه تفاوتی با قطار معمولی دارد؟

    قطار سریع السیر در کدام خطوط ریلی ایران فعال است؟
    قطار سریع السیر در کدام خطوط ریلی ایران فعال است؟

    قبل از اینکه اقدام به خرید بلیط قطار کنید، بد نیست بدانید قطار سریع‌السیر چه تفاوتی با قطار معمولی دارد و چرا سفر با آن می‌تواند تجربه‌ای خاص‌تر باشد. قطار سریع‌السیر همان‌طور که از اسمش پیداست، با سرعتی خیلی بیشتر از قطارهای معمولی حرکت می‌کند و مسیر را در زمان کمتری طی می‌کند. در ایران، بیشتر قطارهای معمولی حداکثر تا حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند، اما قطار پردیس که تنها قطار سریع‌السیر کشور است که با سرعتی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

    این قطارها معمولاً خود کشش هستند؛ یعنی لوکوموتیو جداگانه ندارند و هر واگن موتور مخصوص خودش را دارد. به همین دلیل، قطار سریع‌تر شتاب می‌گیرد و حرکتش نرم‌تر است. داخل واگن‌های قطار پردیس هم خبری از کوپه‌های چهار تخته نیست و طراحی آن شبیه هواپیماست؛ صندلی‌ها ردیفی چیده شده‌اند و بیشتر سفرها در طول روز انجام می‌شود. از طرفی، این قطارها معمولاً در مسیر خود توقف‌های کمتری دارند تا مسافران بتوانند سریع‌تر به مقصد برسند.

    تاریخچه راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر در ایران

    ایده راه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر در ایران به دهه ۱۳۵۰ برمی‌گردد. اما بعد از انقلاب و به‌خاطر شرایط سیاسی و اقتصادی آن زمان، اجرای این طرح برای مدتی متوقف شد. بعد از پایان جنگ تحمیلی، از اواخر دهه ۸۰ دوباره موضوع قطارهای پرسرعت جدی‌تر مطرح شد. اولین قطار تندرو ایران با نام پردیس یا ترن‌ست در سال ۱۳۸۴ وارد ناوگان ریلی کشور شد. طراحی آن با همکاری شرکت زیمنس اتریش انجام شد و در کارخانه واگن پارس اراک مونتاژ گردید. نیروی حرکت این قطار از موتورهای ۱۲ سیلندر دیزلی شرکت MAN آلمان تأمین می‌شود. سرعت معمول قطار پردیس حدود ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است، اما در شرایط مناسب می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم حرکت کند.

    مسیرهای فعال قطار سریع‌السیر در ایران

    در حال حاضر تنها قطار سریع‌السیر فعال در ایران، قطار سالنی پردیس از شرکت رجا است. این قطار در مسیرهای تهران – مشهد، تهران – یزد و تهران – زنجان تردد می‌کند. دیگر طرح‌های قطار سریع‌السیر مثل مسیرهای تهران – اصفهان و تهران – رشت هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند و در حال ساخت یا بررسی هستند. در ادامه، جزئیات مسیرهای فعال قطارهای سریع‌السیر در ایران را با هم مرور می‌کنیم.

    قطار سریع‌السیر تهران مشهد

    مسیر ریلی تهران تا مشهد یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین خطوط قطار در ایران است. فاصله بین این دو شهر حدود ۹۲۶ کیلومتر است و معمولاً قطارهای معمولی این مسیر را در بیش از ۱۱ ساعت طی می‌کنند. اما قطار سریع‌السیر پردیس این مسیر را حدود ۸ تا ۹ ساعته می‌پیماید. این قطار در مسیر خود در ایستگاه‌های سمنان، شاهرود، نقاب و نیشابور توقف دارد. هر واگن قطار ترن‌ست موتور مخصوص به خودش را دارد و در مجموع می‌تواند حدود ۳۴۰ تا ۳۶۰ مسافر را جابه‌جا کند. کاهش زمان سفر، راحتی بیشتر و ایمنی بالا باعث شده قطار سریع‌السیر پردیس بین زائران حرم امام رضا (ع) محبوبیت زیادی داشته باشد. در حال حاضر، پیش فروش بلیط قطار سریع‌السیر تهران – مشهد از طریق سامانه‌های رسمی مانند سفرمارکت به‌سادگی انجام می‌شود. مسافران می‌توانند با رزرو زودتر بلیط، سفر خود را راحت‌تر برنامه‌ریزی کنند.

    قطار سریع‌السیر تهران زنجان

    دومین مسیری که قطار تندرو پردیس در آن شروع به کار کرد، مسیر تهران تا زنجان بود. در مهرماه سال ۱۳۸۶ قطار پردیس با ظرفیت ۳۷۲ نفر و سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بین تهران و زنجان راه‌اندازی شده است. سفر با قطار معمولی در این مسیر حدود ۵ ساعت طول می‌کشد، اما قطار پردیس این مسیر را در کمتر از ۴ ساعت طی می‌کند. به همین دلیل، مدت‌زمان سفر در این مسیر به طور چشمگیری کاهش‌یافته است. این قطار در مسیر خود در ایستگاه‌های کرج، هشتگرد، آبیک، زیاران، قزوین، تاکستان، خرم دره توقف دارد و در نهایت به زنجان می‌رسد.

    قطار سریع‌السیر تهران یزد

    مسیر تهران‑یزد یکی دیگر از خطوطی است که قطار پردیس در آن تردد می‌کند. طول این مسیر حدود ۶۲۶ کیلومتر است و قطار در ایستگاه‌های محمدیه (نزدیک قم)، کاشان، بادرود و اردکان توقف دارد. مدت‌زمان سفر با قطار پردیس در این مسیر معمولاً بین ۶ تا ۸ ساعت است که بسته به تعداد ایستگاه‌هایی که قطار در آن‌ها می‌ایستد، کمی فرق می‌کند.

    قطار سریع‌السیر تهران رشت

    در سال‌های اخیر مسیر ریلی تهران تا رشت طرفدار زیادی پیدا کرده و به همین خاطر قطارهای سریع‌السیر در این مسیر راه‌اندازی شده‌اند. طبق اعلام شرکت رجا، قطار پردیس و مسیر تهران تا رشت را کمتر از چهار ساعت و نیم طی می‌کند. این قطار برخی از روزهای هفته در ساعت ۵:۴۰ صبح از تهران حرکت می‌کند و حدود ساعت ۱۰ صبح به رشت می‌رسد.

    سایر مسیرها و طرح‌های در دست اجرای برای قطارهای سریع‌السیر در ایران

    • تهران – قم – اصفهان: این پروژه اولین خط قطار پرسرعت ایران به حساب می‌آید. طول مسیر آن حدود ۴۱۰ کیلومتر است؛ ۱۶۵ کیلومتر بین تهران و قم و ۲۴۵ کیلومتر بین قم و اصفهان قرار دارد. بر اساس طرح، قطارها باید با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند تا زمان سفر بین تهران و اصفهان به حدود ۱۰۰ دقیقه برسد. اجرای این پروژه از سال ۱۳۹۳ با همکاری سرمایه‌گذاران چینی شروع شد، اما به‌خاطر مشکلات مالی و تحریم‌ها چند بار متوقف شد. مسئولان گفته‌اند که احتمال دارد این خط در سال‌های ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری شود.

    سخن‌پایانیقطارهای سریع‌السیر در ایران هنوز به سطح استانداردهای جهانی نرسیده‌اند، اما نقش مهمی در کوتاه‌تر شدن زمان سفر، افزایش امنیت و توسعه گردشگری دارند. در حال حاضر فقط یک قطار تندرو به نام پردیس از شرکت رجا در حال فعالیت است که در مسیرهای تهران – مشهد، تهران – یزد، تهران – زنجان و تهران – رشت رفت‌وآمد می‌کند. سرعت این قطارها معمولاً بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است و چون در ایستگاه‌های کمتری توقف می‌کنند، مدت‌زمان سفر را خیلی کمتر می‌کنند. در کنار این مسیرها، پروژه‌های بزرگی مثل خط تهران – قم – اصفهان و اراک – قم هم در حال ساخت هستند. این خطوط برای سرعت حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده‌اند و قرار است فصل جدیدی در حمل‌ونقل ریلی ایران ایجاد کنند. با راه‌اندازی این پروژه‌ها، سفر با قطار در ایران سریع‌تر، امن‌تر و لذت‌بخش‌تر از همیشه خواهد شد.


    پورتال حمل و نقل ریلی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *