یکشنبه / ۱۸ آذر / ۱۴۰۳ Sunday / 8 December / 2024
×
پانزدهمین اجلاس روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو با حضور و مشارکت مقامات ارشد راه آهن های ایران، ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان صبح روز شنبه 31 اردیبهشت ماه 1403 در تهران برگزار شد.
پانزدهمین اجلاس روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو

پانزدهمین اجلاس روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو

پانزدهمین اجلاس روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو
پانزدهمین اجلاس روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو

پانزدهمین اجلاس روسای راه آهن های کشورهای عضو اکو با حضور و مشارکت مقامات ارشد راه آهن های ایران، ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان صبح روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار شد.

سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران که ریاست این اجلاس را بر عهده داشت، در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف عمیق و تسلیت بمناسبت شهادت آیت الله شهید سید ابراهیم رییسی و همراهان ایشان در حادثه سقوط هواپیما، شهید رییسی را رییس جمهوری مردمی، پرتلاش و‌ خستگی ناپذیر توصیف کرد که فقدان او قلب ملت ایران و ملل آزاده دنیا را جریحه دار کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هرچند با حادثه پیش آمده و وضعیت خاص کشور و نیز تاثر ناشی از شهادت آیت الله رییسی، حضور در این اجلاس برای ما سخت بود اما جهت احترام به مهمانان گرامی و در راستای تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم وقفه در امور اجرایی و مدیریتی کشور، در این جلسه حضور یافتیم.

مدیرعامل راه آهن در تشریح مواضع راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه های ریلی بین المللی گفت:

می دانیم که کشورهای عضو سازمان اکو در یکی از حساس ترین مناطق جهان با میراث تاریخی و فرهنگی کم بیش مشترک واقع شده اند و ۱۰ کشور عضو این سازمان با بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و وسعت سرزمینی ۸ میلیون کیلومتر مربع این استعداد را دارند که تبدیل به یکی از قطبهای اقتصادی جهان شوند.

مدیرعامل راه آهن ایران تاکید کرد: در همین راستا، با توجه به موقعیت خاص راه آهن ج.ا.ا که بعنوان پل ارتباطی شرق به غرب آسیا و همچنین به عنوان گذرگاه دو قاره مهم اروپا و آسیا مطرح است و با توجه به این حقیقت که خاک ایران عملاً کوتاهترین مسیر اتصال کشورهای آسیای میانه با آبهای بین‌المللی و اروپا بوده و از امنیت و ایمنی بالایی برخوردار است، اکثر کریدورهای ریلی بین المللی منطقه اکو از مسیر ریلی ایران عبور می کنند که از جمله آنها می توان به کریدور شمال-جنوب، کریدور آلماتی-استانبول-تهران، کریدور آلماتی-بندرعباس، کریدور اسلام آباد-تهران-استانبول (ITI)، کریدور قزاقستان-ترکمنستان-ایران (KTI)، کریدور قرقیزستان-تاجیکستان-افغانستان-ایران(KTAI) و کریدور تاجیکستان-ازبکستان–ترکمنستان–ایران–ترکیه اشاره نمود.

دکتر صالحی درباره برنامه های پیشنهادی راه آهن ایران گفت: تسهیل عملیات عبور مرزی و تقویت مراکز لجستیکی و پایانه¬های مرزی از برنامه های راه آهن ج.ا.ا برای افزایش ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل بین المللی است.

بعلاوه، عملیاتی نمودن و احیای مسیر جاده ابریشم سنتی از طریق ریل و راه اندازی قطارهای برنامه ای از چین به ایران و چین به اروپا از مسیر ایران در کریدور جنوبی تمام ریلی راه ابریشم در دستورکار ما قرار دارد و اخیرا نیز توافق های خوبی با راه آهن های چین، قزاقستان و ایران در خصوص تعرفه قطارهای کانتینری از چین به ایران صورت گرفته است و امیداریم از سرگیری قطارهای باری برنامه ای به ایران پس از حدود یک ماه دیگر صورت گیرد.

همچنین، با عنایت به توافق صورت گرفته، ما بدنبال رقابتی نمون حمل و نقل ریلی با مسیر دریایی و راه اندازی دو سر بار این قطار و در نتیجه صادرات محصولات و کالاهای ایرانی به چین از طریق قطار هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *