مشخصات خطوط مترو تبریز
مشخصات خطوط مترو تبریز
در جلسة بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط یک قطار شهری تبریز به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال 1381 آغاز شد.

مشخصات خطوط مترو تبریز

مشخصات خطوط مترو تبریز
مشخصات خطوط مترو تبریز

با توجه به حجم وسیع مسافرت های درون شهری تبریز و ضرورت استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی در جهت کاهش مشکلات ترافیکی این شهر، برای اولین بار در دی ماه ۱۳۶۹، موضوع مطالعه واحداث قطار شهری در مجلس شورای اسلامی مطرح شد ولی با مسکوت ماندن موضوع، بالاخره سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۷۹ تأسیس و مطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز در اواخر سال ۱۳۸۰ آغاز گردید.

در جلسه بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط یک قطار شهری تبریز به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۱ آغاز شد.

در جلسه شصت و پنجم شورای عالی ترافیک، در دی ماه ۱۳۸۵ احداث سایر خطوط درون شهری تبریز وخط حومه ای تبریز – سهند به تصویب رسید که شامل ۴ مسیر به طول ۷۰ کیلومتر با ۷۰ ایستگاه و یک خط برون شهری از تبریز به شهرک سهند  به طول حدوداً ۲۰ کیلومتر می باشد.

مشخصات خطوط مصوب قطار شهری تبریز:

خط یک: به طول ۱۷/۲ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و۲۹بهمن، خیابان امام خمینی، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.

حدود ۸ کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود ۱۴ الی ۲۵متری کف تونل ، حفاری آن به اتمام رسیده است.

خط دو: خط دوم متروی تبریز به طول حدود ۲۲/۴ کیلومتر، در حال حاضر طولانی ترین مسیر از شبکه ریلی کلانشهر تبریز است.

این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع شده،از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه محققی دارای ایستگاه تبادلی با خط یک بوده و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده وضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی و نهایتاً در میدان بسیج خاتمه می یابد.

اتصال راه آهن به خط دو متروی تبریز نیز در دست بررسی است. شنیده های غیر رسمی از ادامه این خط تا شهرک خاوران تبریز خبر میدهد.

خط سه: با امتداد شمالی و جنوبی و به طول حدود ۱۵ کیلومتر وشامل ۱۴ ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز وبا عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود.

این خط دو بازوی حمل و نقل بین شهری یعنی فرودگاه شهید مدنی و پایانه اتوبوس های بین شهری تبریز را به هم وصل میکند.

خط چهار:  به صورت لوپ به طول ۱۵/۴ کیلومتر، شامل ۱۸ ایستگاه از میدان آذربایجان آغاز و پس از عبور از میدان جهاد (نصف راه)، در مسیر آزادی(کمربندی) از چهارراه آبرسان و چهارراه عباسی عبور کرده و به انتهای خیابان شهید رجایی ختم می شود.

از ویژگی های منحصر به فرد این خط که به صورت لوپ طراحی شده،حلقة اتصالی بین تمامی خطوط ریلی مترو تبریز می باشد.

خط برون شهری تبریز- سهند نیز در محل ایستگاه ۱۸ با خط یک دارای ایستگاه مشترک بوده و با عبور از مقابل کارخانه تراکتور سازی به سمت شهر جدید سهند ادامه خواهد یافت.

لازم بذکر است تا تاریخ انتشار این نوشته ۱۱ ایستگاه از (ایستگاه ائل گولی تا ایستگاه میدان ساعت) خط یک متروی تبریز افتتاح و به بهره برداری رسیده است. در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۸ طی مراسمی با حضور رئیس دفتر ریاست جمهوری آیین بهره برداری از فاز سه خط یک مترو تبریز برگزار شد. برای مشاهده اخبار مرتبط با قطارشهری تبریز به لینک زیر مراجعه نمایید.

برای مشاهده نقشه مترو تبریز کلیک کنید: نقشه خطوط مترو تبریز